میگنا

ساخت وبلاگ

در مطالعه انجام شده توسط تیم تخصصی دانشگاه ادینبورگ انگلیس از افراد شرکت کننده درخواست شد تا برای مدت 20 دقیقه دوچرخه سواری کنند. سپس این افراد اقدام به مصرف ویتامین D یا دارونما کردند و پس از گذشت دو هفته مجدد برای 20 دقیقه دوچرخه سواری کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که از ویتامین D مصرف کرده بودند این توانایی را داشتند که راحت‌تر و با زحمت کمتری دوچرخه سواری کنند. همچنین سطح هورمون کورتیزول در آنان پایین‌تر بوده‌ است. این هورمون همچنین با تنگ کردن عروق موجب بالا رفتن فشارخون می‌شود.

کمبود ویتامین D پدیده مربوط به عصر حاضر به حساب می‌آید و موثرترین شیوه جذب آن قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است. هر چند برخی افراد به دلیل آنکه نور خورشید می‌تواند عامل بروز سرطان پوست و فرسوده شدن آن شود به اندازه کافی در تماس با نور خورشید قرار نمی گیرند.

همچنین کمبود ویتامین D یک سندرم خاموش است که با مقاومت به انسولین، دیابت، آرتریت روماتوئید و خطر فزاینده ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط است.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، یکی از موضوعات مطرح در مورد میزان نیاز بدن به ویتامین D این است که مقدار دقیق و مطلوب آن برای بدن مشخص نیست. برخی پزشکان عددد 75 را طبیعی و 80 تا 100 را مطلوب می‌دانند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 259 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 21:29

درصورتی که یک سلول طبیعی در اثر عوامل مختلف ژنتیکی یا زیست محیطی دچار جهش و یا تغییر شود، به سلول سرطانی تبدیل می شود.
جسم انسان از میلیون ها سلول (حدود 100 تریلیون) تشکیل شده است که در کنار هم بافت هایی مانند ماهیچه ها، استخوان ها و پوست را می سازند. اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آن ها وارد می شود رشد و تولیدمثل می کنند و درنهایت می میرند.
اگر این فرایند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد، بدن سالم می ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می کند اما مشکلات زمانی شروع می شود که یک سلول طبیعی در اثر عوامل مختلف ژنتیکی یا زیست محیطی دچار جهش و یا تغییر شود و به سلول سرطانی تبدیل شود. این سلول جهش یافته به صورت غیرطبیعی و غیرقابل کنترل تقسیم و به دو سلول جدید جهش یافته تبدیل می شود و این فرایند به همین ترتیب ادامه می یابد تا همان یک سلول به توده ای از سلول ها که تومور نامیده می شود، تبدیل شود.
پس سرطان نتیجه انباشتگی جهش در ژن هایی است که باعث تمایز و تقسیم و مرگ سلول می شوند. این تومورها باعث تهاجم و تخریب بافت طبیعی می شوند، اگر سلول ها از چنین توموری جدا شوند، می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفی و یا مهاجرت سلول به سلول به سایر نقاط بدن دست اندازی کنند.

**مراحل ایجاد سرطان
برای ایجاد سرطان گذار از سه مرحله ضروری است: مرحله آغاز (Initiation)، مرحله پیشبرد (Promotion) و مرحله پیشرفت (Progression).برخی از عوامل سرطان زا هر سه اثر آغازکننده و پیشبرد و پیشرفت را باهم دارند و این مواد بدون کمک هیچ عامل دیگری قادرند که باعث پیدایش تومور شوند.
مرحله آغاز ناشی از تماس سلول ها با مقدار مناسبی از یک عامل سرطان زا است این مرحله سبب آسیب دائمی به DNA می شود و مرحله ای سریع و غیرقابل برگشت است اما برای عبور سلول از مرحله آغاز، تنها تغییر DNA کافی نیست بلکه باید ساختمان DNA آسیب دیده همانندسازی کند تا این تغییرات به ارث هم برسد. تحریک سلول آغازین برای تقسیم پیشبرد (Promotion) نامیده می شود.
در مرحله پیشرفت، پیش برنده ها کاری می کنند که سلول هایی که مرحله آغاز را گذرانده اند و در مرحله پیشبرد تحریک تقسیم بر آن ها صورت گرفته است، تومور تشکیل دهند. تومورهای بدخیم با متاستاز به سایر نقاط بدن می توانند درنهایت باعث مرگ شوند.

**عوامل ایجاد سرطان
علل ایجاد بسیاری از انواع سرطان ها هنوز ناشناخته است؛ اما تحقیقات به طور قوی این فرضیه را تائید می کنند که حدود 85 درصد علل سرطان ها به عوامل محیطی مرتبط هستند و تنها 15 درصد از آن ها با عوامل ژنتیکی ارتباط دارند.
بنابراین با اتخاذ شیوه های صحیح زندگی می توان از تعداد زیادی از سرطان ها با زمینه عوامل محیطی پیشگیری کنیم.
الف) عوامل ارثی: استعداد خانوادگی و آمادگی ژنتیکی به خصوص در ابتلا به سرطان معده، سینه ، روده بزرگ، ریه و رحم مؤثرند. همچنین خطر ابتلا به سرطان در بعضی از ناهنجاری های ژنتیکی بیشتر مؤثر است. به طور مثال در سندرم داون شانس ابتلا به سرطان خون افزایش می یابد.
ب) عوامل زیست محیطی: همان طور که گفته شد حدود 85 درصد از علل کل سرطان ها را عوامل محیطی تشکیل می دهند که از مهم ترین عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

**عوامل تغذیه ای و شیوه ی زندگی:
تغذیه نامطلوب و نامناسب در ایجاد سرطان های روده بزرگ، مقعد و سینه نقش بسزایی دارند. در جمعیت هایی که میزان مصرف سبزی ها و فیبر (سلولز غیرقابل جذب) در رژیم غذایی آن ها کم است، میزان بروز سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
شواهد نشان می دهد که احتمال بروز این سرطان ها در بین افرادی که از رژیم گیاهی تبعیت می کنند، پائین تر است. چاقی خود ممکن است خطر بروز سرطان رحم را افزایش دهد. همچنین الکل و سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان و حلق و حنجره و مری را افزایش می دهند. گزارش هایی از ارتباط کمبود برخی از مواد غذایی مانند کمبود ویتامین A.B و C با سرطان های روده بزرگ و سینه وجود دارد.
استعمال سیگار، تغذیه بد و نداشتن فعالیت ورزشی همه باعث ضعف سیستم ایمنی می شود. زندگی پر از جنجال و استرس نیز همین اثر را دارد.

**عوامل فرهنگی و اقتصادی:
ازدواج در سنین پایین یکی از عوامل مهم در ایجاد سرطان دهانه رحم است. برعکس سرطان سینه در افرادی دیده می شود که ازدواج و حاملگی در سنین بالا داشته اند. قابل ذکر است که عمل شیردهی جنبه محافظتی در برابر سرطان سینه دارد بیشتر سرطان ها در مردان، طبقات پائین اجتماع، جوامع شهری و افراد مسن با شیوع بالاتری روی می دهند.

**عوامل ویروسی:
تعداد بسیار زیادی از ویروس های DNA و RNA دار خاصیت تومورزایی دارند، از بین ویروس های DNA تومورزا می توان به مواردی مانند ویروس پاپیلومای انسانی، ویروس ایشتاین بار و ویروس هپاتیت B اشاره کرد.

**عوامل فیزیکی:
اشعه ماوراءبنفش (در نور آفتاب) و پرتوهای یونیزه کننده (در تصویربرداری تشخیصی و انفجارت اتمی) از مهم ترین عوامل فیزیکی سرطان زا محسوب می شوند.

**عوامل شیمیایی:
بسیاری از مواد شیمیایی که درگذشته بی ضرر محسوب می گشتند، اکنون به عنوان سرطان زا شناخته شده اند. موادی مانند کروم، نیکل، آرسنیک، آروماتیک ها، قطران، پنبه نسوز، بعضی از رنگ ها، حشره کش ها، نگه دارنده های مواد غذایی مانند نیتریت ها، ضدعفونی کننده ها و پاک کننده ها. بعضی از قارچ ها مثل آسپرژیلوس، بعضی از داروها مثل DES که در صنایع مختلف ازجمله پلاستیک سازی، رنگ سازی، چرم سازی، قیر و لاستیک سازی، حشره کش ها، صنایع آرایشی استفاده می شوند، بالقوه سرطان زا هستند.
تماس های شغلی با این مواد، همچنین استنشاق، خوردن و تماس های پوستی از راه های مهم انتقال این مواد به بدن هستند. این مواد با جاری شدن در آب، هوا و خاک باعث آلودگی محیط زیست و سپس انتقال به بدن از راه هایی که گفته شد می شوند.
همچنین دود سیگار که حاوی مواد سرطان زای متعدد است یکی از عوامل مهم و شناخته شده در ایجاد سرطان است و به ویژه از عوامل ایجاد سرطان ریه و حنجره و مری است.

**فعالیت های مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران درزمینه بررسی مواد شیمیایی سرطان زا در ایران
مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و در راستای چشم انداز، رسالت ها و اهداف خود، بررسی عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک زیست محیطی را وجهه همت خود قرار داده است.
در این راستا این مرکز پس از گردآوری تمامی پژوهش ها و مطالعات انجام شده در این زمینه در ایران (و ارائه نتایج آن در قالب GIS)، نسبت به تهیه لیست تمامی عوامل شیمیایی کارسینوژن (سرطان زا) مرتبط با 10 سرطان شایع کشور اقدام کرده است و اندازه گیری این سرطان زاها را در سه فاز مختلف تهران، نیمه شمالی کشور و نیمه جنوبی کشور آغاز کرده است تا با انجام پژوهش های هدفمند و علمی، نسبت به ارائه راه حل در مورد بخش عمده ای از عوامل شیمیایی سرطان زا در کشور است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 218 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 19:56

معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران:

وجود لیسانسه‌ها و فوق‌لیسانسه‌های فاقد دانش در ادارات

به گزارش ایلنا، سیدشهاب‌الدین چاوشی (معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران و رئیس شورای آموزش و پرورش شورای شهر تهران) در همایش شوراهای آموزش و پرورش که هم‌اکنون در سالن‌ همایش‌های صداوسیما در حال برگزاری است با اشاره به اینکه به فرجام رسیدن برجام نقش کلیدی ایران در منطقه را برای بسیاری از قدرت‌های بزرگ اثبات کرد، گفت: بدون جمهوری اسلامی ایران، هیچ معادله‌ای در منطقه شکل نمی‌‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش باید در زمینه پیروزی جمهوری اسلامی و موفقیتش در موضوع برجام باید پیام رسان خوبی به نسل آینده باشد، اظهار داشت: باید به دانش‌آموزان بگوید که در سال‌های گذشته چه رنجی به ملت ایران تحمیل شد و این دولت توانست؛ قدرت‌های بزرگ هسته‌ای را سرجای خود بنشاند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران اضافه کرد: ظریف توانست بر گردن کلفتانی که تصور می‌کردند؛ باید حرف خود را به زور پیش ببرند، پیروز شود.

رئیس شورای آموزش و پرورش شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار دولت ۲۵ درصد از بودجه کل کشور را با اتکا به درآمدهای نفتی تقدیم مجلس کرده است، تصریح کرد: این موضوع سرآمدی بر اقتصاد مقاومتی است.

چاوشی در ادامه به دیپلمه‌های فاقد مهارت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دیپلمه‌هایی داریم که فاقد مهارت هستند و حتی در عرصه سازمان‌های اداری استان تهران با لیسانسه و یا فوق‌لیسانسه‌هایی مواجه هستیم که از نظر مهارت و دانش در سطح قابل قبولی نیستند و باید در این رابطه تدبیر جدیدی کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران با بیان اینکه مفت‌خوری در فرهنگ عمومی ما باید متوقف شود، خاطر نشان کرد: ایران با تمام منابع و نیروی انسانی خود می‌تواند به قطب بزرگ اقتصادی در جهان تبدیل شود.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 234 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 19:56

دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران در خصوص نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویان این دانشگاه که قرار بود تا امروز 30 دی 94 اعلام شود، گفت: از مجموع بیست هزار و دویست و چهل و هشت نفر متقاضی که خواهان نقل و انتقال و واجد شرایط بودند با درخواست ده هزار و چهارصد و سی نفر موافقت شده است.

وی افزود: علاوه بر تعداد اعلام شده حدود ششصد و سی هزار نفر نیز در انتظار موافقت نقل و انتقال و مهمانی هستند که نتایج آن نیز تا اواسط هفته آینده و قبل از شروع ترم جدید اعلام خواهد شد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سایر نفراتی که قبلا درخواست داده بودند و مورد تایید واقع نشده‌اند فاقد شرایط بودند (ازدواج، ایثارگر و ... و یا مدارک آنها دارای مشکلات و نواقصی بوده است که تعداد این افراد در حال حاضر 1940 نفر اعلام شده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: متقاضیان نقل و انتقالات و مهمانی جهت اطلاع از موافقت یا عدم موافقت به سایت www.stu.iau.ir مراجعه نمایند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 261 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 19:56

پایگاه خبری علمی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی میگنا - آخرين عناوين :: نسخه کاملتهیه شده توسط پایگاه خبری میگنااولین درمانگاه اعتیاد اینترنتی در نمایشگاه رسانه های دیجیتالبا مغزتان تایپ کنیدلطفا بیدار شوید، نوجوانانتان در خطرند

http://migna.ir/ Wed, 20 Jan 2016 15:30:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://migna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif http://migna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری میگنا آزاد است. Wed, 20 Jan 2016 15:30:08 GMT 60 http://migna.ir/vdcexx8x.jh8nzi9bbj.html

به گزارش كمیته اطلاع رسانی نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی این روزها با افراد زیادی روبه‌رو می‌شویم كه ساعت‌های متمادی چشم در صفحه كامپیوتر دوخته‌اند و حتی به بهانه مهمانی‌رفتن یا شركت در جلسه‌ای مهم هم حاضر نیستند لحظه‌ای از جادوی دیجیتال چشم بردارند. البته برای اثبات چنین معضل رو به گسترشی نباید راه دور رفت، چراكه تب به‌روزبودن و دسترسی دائم به اطلاعات و تصاویر باعث شده تا حتی خود ما هم به نوعی پیوستگی عمیق با اینترنت و دنیای مجازی داشته باشیم.اگر شما هم بیش از حد ایمیل خود راچك می‌كنید یا ساعت‌ها مشغول بازی با رایانه‌تان هستید باید به خود مشكوك شوید. این مورد وقتی جدی‌تر می‌شود كه به جای آن‌كه با دوستان و خانواده‌تان صحبت كنید، آنها را از سر خود باز می‌كنید تا تمام وقتتان را صرف صحبت با دوستان اینترنتی كنید. اینها در واقع همه علائم یك بیماری شایع و جدید هستند كه در اصطلاح عمومی به اعتیاد به رایانه معروف است. البته اعتیاد به رایانه می‌تواند به شكل‌های مختلفی بروز كند كه اعتیاد به بازی‌های كامپیوتری، وبگردی، هك كردن، به روز كردن وبلاگ‌ مراجعه به سایت‌های غیر اخلاقی از جمله این موارد است. در همین راستا و برای راهنمایی خانواده ها، امسال برای اولین بار در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی كلینیك و درمانگاه اعتیاد اینترنتی برپا خواهد شد.  بنابراین گزارش در بخش «سواد فضای مجازی» نمایشگاه كه از بخش های جذاب و پركشش نمایشگاه است كلینیك و درمانگاه اعتیاد اینترنتی و بخشهای متنوعی در این زمینه برپا خواهد شد. این كلینیك كه برای اولین مرتبه در ایران راه اندازی می شود سرویس های متنوعی به خانواده ها و افراد ارائه خواهد داد. گفتنی است سومین نمایشگاه رسانه ای دیجیتال انقلاب اسلامی از روز پنجشنبه 22 بهمن آغاز شده و به‌مدت 6 روز تا تاریخ 27 بهمن ماه در محل سالن‌های نمایشگاهی بین‌المللی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو ادامه خواهد داشت. كلیه فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی برای ثبت‌نام و اعلام حضور در نمایشگاه امسال رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی می توانند به سایت http://irdmfestival.com  مراجعه كنند.       ]]> اخبار علمی و فناوری Wed, 20 Jan 2016 11:59:47 GMT http://migna.ir/vdcexx8x.jh8nzi9bbj.html http://migna.ir/vdcbgfbf.rhbs8piuur.html دانشمندان در حال حاضر بر روی فناوری‌هایی کار می‌کنند که مغز را به دستگاهای الکترونیکی مرتبط می‌کند و دستگاه جدیدی که به تازگی رونمایی شده‌، می‌تواند به آینده‌ای بدون صفحه‌کلید کمک کند. محققان نخستین سیستم نظارت بر فعالیت مغز 64 کاناله قابل حمل را طراحی کرده‌اند که مشابه تجهیزات فناوری پیشرفته طراحی شده در آزمایشگاههای تحقیقاتی است. این فناوری پوشیدنی به دانشمندان اجازه می‌دهد تا عملکرد مغز یا فعالیت آن را بدون کاشت الکترود بررسی کنند. این محققان دو دستگاه طراحی کرده‌اند که شامل یک سیستم الکتروانسفالوگرام وضوح بالای 64 کاناله برای تحقیقات و آزمایشات کلینیکی با قابلیت اتصال به پوست بیمار و یک دستگاه 20 کاناله برای خوانش سریع فعالیت‌های مغزی به منظور شناسایی آسیب ناشی از ضربه یا سکته مغزی هستند. دستگاه دوم از وضوح پائینتری برخوردار بوده و براحتی می‌توان آن را پوشید، اما تنها با گذاشته شدن بر روی موهای سر می‌تواند امواج مغزی را بخواند. به گفته سازندگان، این سیستم‌های تصویربرداری از اعصاب در آینده می‌توانند با حسگرهای متحرک و تلفن‌های هوشمند برای پیگیری حالات مغزی در طول روز استفاده شده و حتی قابلیت‌های مغز را ارتقا بخشند. جزئیات این دستگاهها در مجله IEEE Transactions on Biomedical Engineering منتشر شده است. ]]> اخبار علمی و فناوری Wed, 20 Jan 2016 11:46:08 GMT http://migna.ir/vdcbgfbf.rhbs8piuur.html http://migna.ir/vdcdxs0s.yt0kf6a22y.html

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 255 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 18:12

اختصاصي ميگنا
چکیده
هدف: در اين مطالعه مروري، نتايج پژوهش هاي مختلف در ارتباط با نارسا خواني مورد توجه قرارگرفته است .
روش: مطالب با انتخاب از مقلات ، پایان نامه ها و مطالعات اخیر در حوزه ی خوانش پریشی مقوله بندی و مطرح شده است.
یافته ها : نارسا خوانی می‌تواند خود را به عنوان یک مشکل در رابطه با واج‌خوانی، و رمزگشایی، دیکته، مهارت های شنوایی ، حافظه کوتاه مدت ، و یا نامگذاری‌سریع آشکار کند. افراد خوانش‌پریش معمولاً سرعت خواندن پایینی دارند؛ و هم چنین توانایی هِجا و دیکته‌ی پایینی دارند و اگر واژه‌ای بی‌معنا باشد در خواندن آن دچار مشکل می‌شوند . خوانش پریشی هیچ رابطه‌ای با سطح هوش و توانایی‌شناختی فرد ندارد .
نتیجه گیری : خوانش‎پریشی مسیر شگفت‎انگیزی را در پیش گرفته است .نتایج تحقیقات در مورد خوانش‎پریشی منجر به راه جدیدی در نگرش به شرایط افراد مبتلا شده است و آن این که وضعیت آنان به عنوان یک مانع تلقی نمی‎شود بلکه به عنوان یک برتری، به ویژه در برخی از رشته‎های هنری و علمی مطرح می‎گردد.
افراد مبتلا به خوانش‎پریشی با اینکه دارای مهارت‎ها و برتری‎هایی می باشند ولی در هر حال مشکل در خواندن برای آنها به عنوان یک ناتوانی تلقی می‎شود. اما شناسایی استعداد متمایز آن‎ها به ما این امکان را می‎دهد که شرایط آن‎ها را بهتر درک کنیم و شاید تحصیلات آن‎ها را به سویی هدایت کنیم که نه تنها ضعف‎های آنها را درمان کنیم بلکه نقاط قوت آن‎ها را تقویت نماییم.
واژها ی کلیدی : نارساخوانی،بهبود عملکرد
-
مقدمه
خواندن فرآيند پيچيده ي شناختي است كه همزمان با مهارت هاي مختلفي درگير مي شود ؛ مانند درك و تميز حروف و صداها، برقراري ارتباط بين واج - نويسه، نامگذاري حروف و باز نمايي آن ها، درك معني گروهي از كلمات نوشتاري در قالب جمله، حافظه، حركت وعوامل ديداري وشنيداري همه به عنوان اجزاي اين فرايند مطرح هستند (پاكادانيا و احمدپناه، 1386).
وقتي كودكان، مهارت هاي خواندن را كسب مي‌كنند، در واقع ياد مي‌گيرند كه چگونه از اين فرآيندهاي خواندن استفاده كنند. يعني آنها هنگام خواندن، به طور همزمان به رمزگرداني كلمات و معناي متن توجه دارند (ريد، 2003). با توجه به مفهوم خواندن، خوانش‌پریشی یا دیسلکسیا (Dyslexia) را یک اصطلاح عام برای تشریح معلولیت آموزشی عنوان می کنیم که این معلولیت موجب اختلال در روان‌خوانی و یا درک مطلب می‌شود.
در واقع نارسا خواني اختلالي است كه شخص علي رغم تجارب آموزشي متعارف ، دركسب مهارت زباني خواندن، نوشتن و هجي كردن كه متناسب با توانايي هوشش باشد عاجز است؛ اين اختلال ممكن است ناشي از نقص هاي مادر زادي و يا در اثر آسيب مغزي پس از تولد باشد كه بعد از كسب مهارت هاي خواندن در كودك اثر بگذارد(بابا پورخيرالدين، 1385).
سه نوع زیرگروه شناختی برای خوانش‌پریشی تعریف شده است که شامل: شنیداری، دیداری، و توجه است. افراد نارسا خوان ممكن است مشكلات مهمي در خواندن ، نوشتن، هجي كردن ، حافظه كوتاه مدت، توالي ، ادراك شنيداري ، ادراك ديداري ، مهارت هاي حركتي داشته باشند(مك ميلان ، 2004).
بر اساس DSM-IV-IR ملاک هاي تشخيصي اختلال خواندن شامل این موارد می باشد:
الف ـ پيشرفت در زمينه خواندن برمبناي آزمون استاندارد شده انفرادي مربوط به خواندن (با در نظر گرفتن سن تقويمي، هوش سنجيده شده و آزمون متناسب با سن) به طور قابل توجهي پايين‌تر از سطح مورد انتظار است.
ب ـ اختلال موجود در ملاك الف به ميزان چشمگيري با پيشرفت تحصيلي يا فعاليت‌هاي روزانه مستلزم مهارتهاي خواندن تداخل مي‌كند.
پ ـ اگر نارسايي حسي وجود داشته باشد، مشكلات خواندن فراتر از حدي است كه معمولاً با آن نارسايي همراه است. طبقه بندی مختلفی نیز از اختلالات خواندن معرفی شده است که مایکل باست افرادی را که دچار اختلال خواندن هستند به سه دسته تقسیم می کند :
اول گروهی که اختلال خواندن آوایی دارند.گروه دوم افرادی هستند که اختلال خواندن ایده ای دارند و گروه سوم افرادی که مشکل هر دو گروه را دارند.
ميزان شيوع ناتواني هاي يادگيري معمولاً بين 1 تا 3 درصد درجداول رسمي آمار كودكان استثنايي تخمين زده مي شود. در واقع ميزان برآورد شيوع آن از 1 تا 30 درصد است (سيف نراقي و نادري، 1382) و در این بین 90 درصد افراد داراي ناتواني هاي يادگيري، مبتلا به نارساخواني هستند.(كاپلان و سادوك ،ترجمه ي پورافكاري، 1382).
در این پژوهش سعی بر این است که با مروری بر پژوهش های مداخله ای اخیر راهکارهای بهبود عملکرد در کودکان نارساخوان را بررسی کنیم .
-
بازی درمانی
 ملک و همکاران (1391) در پژوهش خود تحت عنوان اثر بخشي بازي درماني گروهي به شيوه ي شناختي رفتاري بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال خواندن عنوان کردند که دانش آموزان مبتلا به اختلالات يادگيري در خطر ابتلا به اختلال هاي همراه از جمله اختلال بيش فعالي، كمبود توجه، اختلال هاي ارتباطي، افسردگي هستند. داده ها حاكي از آن است كه تا 25 درصد كودكان مبتلا به اختلال خواندن بيش فعال هستند و تصور می شود كودكان مبتلا به اختلال نوشتن در خطر بالاتر مشكلات اجتماعي قرار دارند (كاپلان و سادوك ترجمه رضاعي1387).

اين امر شايد به اين دليل باشد كه در بسياري از دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري نوعي احساس خودارزشمندي منفي به علت ناكامي حاصل از دشوار يهاي يادگيري شكل مي گيرد و فقدان احترام به خود منجر به خودپنداره و عزت نفس ضعيف در آن ها مي شود كه در نهايت باور من نمي توانم را در آن ها ايجاد مي كند (مرسر، 1992 ؛ ترجمه كريمي، 1380).

این دانش آموزان که به طور مداوم و مکرر شکست تحصیلی را تجربه میکنند نسبت به مشکلات رفتاری اجتماعی _هیجانی آسیب پذیر ترند.(گنجی 91) و بعد از شکست احساس ناشایستگی همراه با مشکلات عاطفی هیجانی بروز میدهند (آرچر 2003) و به علت ناکامی های حاصل از دشواری های یادگیری فقدان احترام به خود داشته و عزت نفس ضعیف در انها شکل میگیرد(کریمی 1380).
لذا استفاده از روش هاي درماني در كاهش مشكلات رفتاري مي تواند از اهميت بسزايي برخوردار باشد. يكي از روش هاي مورد استفاده در بهبود مشكلات رفتاري كودكان، بازي درماني است. بازی درمانی افکار درونی کودک را با دنیای خارجی او ارتباط میدهد و باعث میشود کودک اشیا خارجی را تحت کنترل خود درآورد و اجازه می دهد تجربیات افکار احساسات و تمایلاتی که برای او تهدید کننده است را نشان دهد (وتینگتون و همکارن 2008 ) و مشکلات درونی خود را توسط بازی بروز دهد.
پژوهش هاي تحقيقات انجام شده در رابطه با روش ها و مداخله ي بازي درماني در كاهش اختلال هاي هيجاني و رفتاري كودكان، هر كدام اثربخشي اين روش را نشان داده اند. در پژوهش دايك وويدس ( 2001 ) با استفاده از بازي درماني بر روي كودكان پيش دبستاني به منظور بهبود مشكلات هيجاني آن ها به كار گرفته شد، نتايج حاكي از كاهش قابل ملاحظه اي از مشكلات هيجاني بوده است.
در این پژوهش بازی درمانی به شیوه شناختی رفتاری هفته ای دوبار به مدت 45 دقیقه وطی ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد .و بازی درمانگر با استفاده از تکنیک های شناختی رفتاری و وسایل بازی به شناسایی افکار و احساسات و بازسازی افکار میپردازد و باعث شناسایی احساساست در کودکان و برون ریزی آنها می شود و آموزش هایی دیگر نظیر: آموزش مهارت کنترل خشم،بازسازی افکار منفی،خودگویی های مثبت و ...به کودک داده شد. و در انتها نتایج نشان داد که آموزش بازی درمانی موجب کاهش مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات خواندن شده است. به نحوي كه ميانگين نمره ي كلي مشكلات رفتاري در شاخص اختلالات رفتاري با توجه به آن چه كه پرسش نامه مشكلات رفتاري راتر مي سنجد پس از آموزش كاهش يافته است و باعث کاهش اظطراب و افسردگی این کودکان می شود.

اين نتايج با نتايج مداخله هاي ساير پژوهشگران و درمانگران در رابطه با مشكلات رفتاري كودكان هم خوان است. زارع (1386)، نشان داد كه بازي درماني بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان مؤثر است تكلوي ( 1390 )، نشان داد كه آموزش بازي درماني مادران بركاهش مشكلات رفتاري كودكان داراي ناتواني هاي يادگيري مؤثر است.
-
نقاشی درمانی
در پژوهش کرمی و همکاران ( 1391) به اثربخشي نقاشي درماني دركاهش رفتارهاي پرخاشگرانه ي دانش آموزان دختر دچار نارساخواني پرداخته شده است. در دهه ي اخير، ارتباط نارساخواني با اختلالات هيجاني به وضوح مشخص شده است. برآورد شده است كه در حدود 40 تا 50 درصد از كودكان مبتلا به نارساخواني دچار اختلال هاي هيجاني هستند. در ميان اين اختلالها، نارسايي توجه همراه با بيش فعالي، اضطراب، افسردگي، پرخاشگري و ناسازگاري اجتماعي از همه شايعتر است(باعزّت، 1387)
بسياري ازمحققان، اختلال هاي هيجاني را پيامد مستقيم نارساخواني و ناكامي هاي ناشي از آن مي دانند . لذا نارساخواني نقشي انكارناپذير در پديد آمدن و تشديد اختلال هاي هيجاني دارد ، ولي تعيين پيامدهاي مستقيم و غيرمستقيم آن بسيار مشكل است .

براي اين كودكان، نارساخواني نوعي شكست است كه بر حالت هيجاني آن ها تأثير ميگذارد و باعث پرخاشگري مي شود(دادستان1379)

هنر از مهم ترين ويژگي هاي بشري به شمار مي رود و به گفته ي هگل غايت هنر در آن است كه هرگونه احساس خفته، تمايلات و شور و شوق را بيدار كند، به آن ها جان بدمد، نهاد آدمي را سرشار كند و همه چيز را براي انسان فرهيخته و رشد يافته احساس پذير كند. هنر مي تواند آن چه را عاطفه ي انسان در دروني ترين و نهفته ترين زواياي روح دارد، تجربه كند (عباديان، 1383)

هنر درماني يكي از راههاي درمان معضلات و مشكلات روحي و رواني است. هنر درماني يعني بيان عاطفه در هنر كه در جهت رشد و خلاقيت دروني افراد و توانبخشي بيماران و معلولان ذهني و جسمي قدمهاي مناسبي برداشته است(محامدي 1386 ).
تحقيقات نشان داده اند هنردرماني نيز به شكل هاي مختلف مانند نقاشي درماني، نمايش درماني، نمايش عروسكي، فيلم درماني، موسيقي درماني و حركات موزون براي درمان و كنترل پرخاشگري به كار ميروند(كريمنس ،2006)
هنر درمانگران استفاده از فرايند هنر را در كمك به رشد مناسب تعاملات و كاهش تمايلات پرخاشگرانه بسيار مؤثر ميدانند(كاپلان2007). نقاشي و طراحي از مهم ترين عوامل در بيان مقاصد، افكار، عقايد و نيازهاي دروني بشر محسوب مي شود در نقاشي هاي كودكان ميتوان اطلاعات مناسبي از ويژگي هاي شخصيت كودكان، توانايي هاي ذهني، ويژگيهاي عاطفي، ناكاميها، فشارها و تمايلات دروني كودك را مي توان از طريق نقاشي هاي او باز شناخت.

كودك به کمک نقاشی ميتواند نوعي ارتباط روحي با ديگران برقرار كند؛ بنابراين ميتوان از اين طريق به روحيات و تمايلات و شخصيت او پي برد. و به آن ها كمك كرد كه تعارضات و مشكلات را حل كنند. نقاشي ها قادرند راه هاي جديد نگريستن به دنيا، خودتان و موقعيت و همچنين براي حل مشكلاتي كه به تفكر انعطاف پذير و راهحلهاي ابتكاري نياز دارند و رهايي از دورهاي باطل مؤثراست (بروان 1992).
در این پژوهش نیز نمونه ای به حجم 120 نفر به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شد و به صورت تصادفي به نسبت مساوي در دو گروه آزمايش و كنترل گمارده شدند.گروه آزمايش به مدت 6 جلسه به نقاشي آزاد پرداختند. بعد از مداخله براي گروه آزمايش براي هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد كه نمرات پرخاشگري پس آزمون گروه آزمايش نسبت به نمرات پيش آزمون كاهش يافته است؛ نتايج پژوهش حاضر نشان داد كه تفاوت معناداري در نمرات پرخاشگري دانش آموزان دختر گروه آزمايش، نسبت به دانشآموزان گروه كنترل پس از اجراي جلسات نقاشي وجود دارد كه نشانگر آن است كه نقاشي در كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان دختر مؤثر است. يافته هاي پژوهش حاضر با يافته هاي، نزادي كاشاني( 1388 )، راسل( 2008 )، به پژوه ونوري( 1381 ) و لي( 2000 ) همخواني دارد.
-
آموزش نوروفیدبک
نایینی پور و همکاران (1392) در پژوهش خود تحت عنوان تاثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد تعادلی و توجه انتقالی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن بیان می کنند که اختلال خواندن جزء اختلالات عصبی رشدی با نقایصی در مهارتهای شناختی و حرکتی است.
اختلالات مخچه اي در 80 % موارد علت ایجاد نقایص خواندن و نوشتن این کودکان می باشد، بنابراین آسیب کلی که در توانایی انجام مهارتهاي خودکار وجود دارد احتمالا وابسته به آسیب مخچه است. وجود نقایص تعادلی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن از طرفی به دلیل نقایص یکپارچگی حسی است و از طرفی به دلیل وجود اختلالات رشد مخچه ای میباشد .( Nicolson 2001)

نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید با اصلاح ناهنجاری های موجود در نوار مغزی این کودکان می تواند به بهبود عملکرد آنها کمک کند. و در واقع نوعی درمان مکمل است که بر اساس پارادیم شرطی سازي عامل به فرد آموزش می دهد فعالیت امواج مغزیش را افزایش یا کاهش دهد و به دنبال آن تغییرات در سطح خواندن، سرعت آن و نیز تغییرات رفتاري بروز میکند.(فرناندز و همکاران در سالهاي 2003 و 2007 ) .

براساس یافته های عصب شناسی تغییرات در سطح رفتار در حقیقت بازتابی از تغییرات در سطح مغز است و نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی مبنای کار خود را به طور مستقیم بر امواج مغزی متمرکز کرده است و هر نوع تغییری که به دنبال درمان در فعالیت الکتریکی مغز ایجاد شود باعث سازماندهی مجدد در کل سیستم زیست الکتریکی شده و این امر به نوبه خود یک واکنش بهنجارسازی فراگیر طبیعی و انعکاسی را در مغز پدید می آورد که منجر به بهبودی در عملکرد می شود .

این پژوهش طی 20 جلسه روی 4 کودک 8-12 ساله با اختلال خواندن اجرا شد.نتایج پژوهش نشان داد که پروتکل تعادلی نوروفیدبک میتواند در بهبود عملکرد تعادلی و تا حدودی در توجه انتقالی کودکان مبتلا به اختلال خواندن موثر باشد . اما براي رسیدن به تغییرات عمده در زمینه امواج مغزي احتمالا به تعداد جلسات بیشتر نیاز است.
-

روش ترمیمی دیویس
طاهره حیدری و همکاران (1391) اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان رابررسی کردند. کودکان با ناتوانی ادراك دیداري، در تجسم هاي لازم براي رمزگردانی، استخراج اشکال مختلف واجها و واحدهاي معنادار دچار کاستی هایی هستند (هارتی 2008 ). به عقیده وستوود ( 2007 و 2008) ) استفاده از آموزش مستقیم در زمینه صداشناسی و رمزگشایی، دریافت آموزش انفرادي یا در گروههاي کوچک ضروري است و باید این تمرینها مکرراً انجام شود تا تاثیر واقعی داشته باشد.

پلازا و کوهن ( 2006 ) نقش ساختار واجی زبان را در تبیین خطاهاي خواندن بررسی کردند. نتایج حاکی از این بود افراد نارساخوان آگاهی کمتري از ساختار واجی زبان و واژه دارند، و به دلیل فقدان یا کمبود درك، قادر به ترکیب و تقسیم واژه ها به هجاها و واجها نیستند. روش رونالد دیویس است که خودش نارساخوانی بود که در 38 سالگی متوجه شد ادراك چگونه به صورت ذهنی هدایت میشود و اینکه چگونه یاد میگیریم به آسانی بخوانیم، بنویسیم و هجی کنیم، و از این طریق بر نارساخوانی خود چیره شد. او با همکاري استاد فاطیما علی، انجمن پژوهش در زمینه خواندن و ترمیم نارساخوانی را سال 1981 در کالیفرنیا تأسیس کرد (دیویس 1982).

دیویس بیان کرد، واژه هاي عینی مشکل کودکان نارساخوان نیست، بلکه مشکل در واژه هاي راه انداز است، زیرا کودکان نمیتوانند معانی آنرا تصور کنند؛ و بر مانع هاي گذشته تمرکزکنند، در نتیحه براي تولید واژه ها گیج میشوند که دیویس به آن "آستانه اغتشاش " میگوید (دیویس،2002 )
-
ماهیت روش دیویس به صورتی است که بر ادراك خواندن کودکان تأکید زیادي دارد، و براي افزایش خزانه لغات و گسترش اطلاعات عمومی کودکان تدارك دیده نشده است. می توان نتیجه گرفت که روش دیویس به درك این موضوع که نارساخوانی به علت آسیب یا ضایعه مغزي نیست، بلکه یک نقص ادراکی است کمک میکند در این پژوهش نیز که از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود 20 دانش آموز نارساخوان به شیوه نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي انتخاب، و به روش تصادفی در گروههاي آزمایش و گواه گمارده شدند.
گروه آزمایش برنامه مداخله دیویس 1994 را در 16 جلسه نیم ساعتی به صورت انفرادي دریافت کرد در این16 جلسه از روش دیویس( 1994 ) شامل مواردی مانند تمرین جهت یابی ،شیوه رهاسازي ،روش مرور موقعیت یابی ،تسلط بر حروف الفباو ... migna.ir جهت آموزش و تمرین برای آزمودنی ها استفاده شد. پس از پایان مداخله، از هر دو گروه، آزمون خواندن و نارساخوانی به اجرا درآمد.

نتایج این پژوهش حاکی از این بود که روش دیویس روش مؤثري براي بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان به نظر می رسد. با این روش حیطه هاي مختلف خواندن این دانش آموزان را می توان تقویت کرد.
بنابراین معلمان و درمانگران میتوانند، روش دیویس را به عنوان یک مداخله اثربخش براي دانش آموزان نارساخوان به کارگیرند. نتایج پژوهش با یافته هاي انگلبرچت ( 2006 )، مارشال، اسمیت و بورگر اسمیت (2009)، وناستادن، تولمی و بادن هورست ( 2009 )، واه ( 2010 )، و لاي وال ( 2010 ) همسو است.
-
آموزش نرم‌افزار ان‌بک
آقاجانی و همکاران (2015) به بررسی اثربخشی آموزش نرم‌افزار ان‌بک بر بهبود حافظه فعال (working memory ) دانش‌آموزان نارساخوان پرداختند و بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت به طور تصادفی ۱۸ نفر انتخاب وسپس در دو گروه ۹ نفره آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند.
حافظه فعال یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که دانش آموزان نارساخوان در آن ضعف شدید دارند. از این رو مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش نرم‌افزار ان بک بر حافظه فعال دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد.
آموزش حافظه‌ی فعال به وسیله نرم‌افزار ان بک موجب بالا رفتن ظرفیت حل مساله انتزاعی و بهبود فرایندهای کنترل شناختی همچون تصمیم‌گیری می‌شود. مشکلات در حافظه‌ی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به عدم استفاده آنها از راهبردهای مختلف می‌باشد. برای مثال افراد عادی به هنگام شنیدن فهرستی از کلمات جهت به خاطرسپاری، نام‌ها را پیش خود تکرار می‌کنند و یا آنها را مقوله‌بندی می‌کنند ولی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری احتمالا از این راهبردها به طور خودبه خودی استفاده نمی‌کنند.

نتایج و مشاهدات این پژوهش نشان داده که اثربخشی نرم‌افزار ان بک به این دلیل است که این امکان را به دانش‌آموزان ناتوان یادگیری می‌دهد که با تمرین و ممارست به طور همزمان حافظه شنیداری و دیداری خود را تقویت بخشیده و همچنین میزان گنجایش حافظه را برای نگهداری مؤلفه‌های بیشتر افزایش دهند. این نرم‌افزاربه تدریج میزان حافظه را از طریق تمرین و یادگیری تکلیف افزایش داده و نیز رابطه‌ای خطی بین میزان افزایش هوش سیال با مقدار زمان اختصاص داده شده به تمرین به وجود می‌آورد. به بیان دیگر تمرین بیشتر منجر به افزایش میزان حافظه‌ی فعال و هوش سیال می‌شود.

از آنجایی که دسترسی به این هدف در کار با نرم‌افزار مذکور مستلزم توجه و تمرکز فراوان می‌باشد، می‌توان گفت به تدریج این موارد که از جمله مشکلات شناختی دیگر کودکان ناتوان یادگیری می‌باشد نیز تقویت می‌شوند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرم‌افزار سنجش حافظه‌کاری دانیمن و کارپنتر و نرم‌افزار ان بک استفاده شد و نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش نرم‌افزار ان بک بر بهبود حافظه فعال و مؤلفه‌های آن در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که نرم‌افزار ان بک این مزیت را دارا است که می‌توان از آن در بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت از آنجایی که مطالعات نشان داده که حافظه کاری در مقایسه با انواع دیگر حافظه به ویژه حافظه‌ی کوتاه مدت، تأثیر بیشتری بر مهارت‌های خواندن دارد از این رو تقویت حافظه‌ی فعال می‌تواند در کاهش مشکلات این کودکان مؤثر واقع شود. این نتایج با یافته‌های پژوهش‌های سوزان و همکاران (۲۰۱۰)، بال و اسکریرف (۲۰۰۱)٬ سوانسون و ژرمن (۲۰۰۶) و کیبی و همکاران (۲۰۰۴) که نشان دادند دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری عملکرد حافظه‌ی فعالشان پایین است، هم‌سو می‌باشد.
-
نوروسایکولوژی
درپژوهش با عزت (1388) اثر مداخله هاي نوروسايكولوژي در كارآمدي خواندن و نوشتن دانش آموزان ابتدايي دچار نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي بررسی شده است. پژوهش وی به شيوه تك آزمودني بود و 4 نفر از دانش آموزان نارسا خوان نوع زبان شناختي كه در پايه هاي سوم و چهارم دبستان مشغول به تحصيل بودند، به طور تصادفي از ميان مدارس ابتدايي پايه هاي سوم و چها رم انتخاب شدند .
ابتدا به منظور تعيين بهره هوشي ، آزمون هوشي و كسلر كودكان به صورت انفرادي و سپس به منظور تشخيص و تعيين سطح توانايي خواندن و نوشتن آنان، آزمون هاي اختلال خواندن و نوشتن اجراء شد . سپس چهار آزمودني نارسا خوان به صورت تصادفي، دو نفر در گروه آزمايشي و دو نفر در گروه گواه قرار داده شدند .
آزمودني هاي آزمايش در طي 20 جلسه تحت مداخله با روش هاي درماني نوروسايكولوژي قرار گرفتند.
-
نارساخواني نوع زبان شناختي از ديدگاه نوروسايكولوژي ناشي از اختلال در ساختار و كنش نيمكره هاي مغزي است . از طريق شيوه هاي درماني نوروسايكولوژي تحريك نيمكره راست مغز بيكر مي توان عملكرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دچار نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي را بهبود بخشيد . با توجه به علت نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي كه بر اساس ديدگاه نوروسايكولوژي، مبنايي عصب شناختي دارد، مي توان به تبيين اين امر پرداخت.
بر مبناي اين مدل، در فرايند تحول خواندن، هر دو نيمكره مغزي چپ و راست نقش دارند. وي اعتقاد دارد كه خواندن ابتدا مستلزم يك تحليل ادراكي از شكل و جهت حروف و كلمات است. اين تحليل ادراكي توسط نيمكره راست صورت مي گيرد . سپس بايد اين خواندن مقدماتي روان و سليس شود . اين امر فقط در صورتي امكان پذير است كه مديريت خواندن از نيمكره راست به نيمكره چپ منتقل شود . بنابراين، بر مبناي اين مدل، خواندن عمدتاً در مراحل مقدماتي توسط نيمكره راست و در مراحل پيشرفته توسط نيمكره چپ صورت مي گيرد .
نيمكره راست با توجه به كاركردش در تفكر فضايي در ابتدا وظيفه استخراج جنبه هاي ديداري - فضايي كلمه نوشته شده را به عهده دارد . در شروع خواندن، مغز بايد كلمه نوشته شده را از نظر شكل فضايي آن تجزيه و تحليل كند و سپس اين شكل فضايي با صدا و معناي آن بايستي درك شود . مطالعات در مورد پتانسيل برانگيخته كه توسط دي گراف (1995) صورت گرفته، وجود اين مراحل را تائيد مي كند. بر مبناي مدل تعادل خواندن ، كودكان نارساخوان نوع زبان شناختي از كنش نيمكره راست بهره كمي برده اند .
بنابراين، تحريك نيمكره مغزي راست آن ها مناسب به نظر مي رسد .(رابرتسون و بيكر، (2002 در راستاي اهداف فوق، پژوهش حاضر به كاربرد شيوه هاي درماني نوروسايكولوژي بيكر در كارآمدي خواندن دانش آموز ان دچار نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي پرداخته است .
نتايج اين پژوهش حاكي از آن است كه شيوه هاي درماني نوروسايكولوژي بر مبناي مدل تعادل خواندن بيكر نه تنها سبب افزايش ميزان دقت و درك خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع زبان شناختي شده، بلكه ميزان سرعت خواندن و تعداد خطاهاي املايي آنان نيز كاهش داده است. افزون بر آن، اين شيوه ها موجب پايداري اثرات درمان پس از گذشت چهار ماه از دوره درماني در اين گروه از كودكان گرديده است. لذا مي توان نتيجه گرفت كه شيوه هاي درماني نوروسايكولوژي مي تواند عملكرد خواندن و نوشتن دانش آموزان نارساخوان تحولي نوع زبانشناختي را بهبود بخشد . زيرا سرعت پردازش متن را در افراد نارساخوان نوع زبان شناختي كاهش ميدهد، و با كاهش سرعت مي تواند باعث افزايش ادراكي آن ها شود . اين يافته ها با نتايج پژوهش هاي پاره اي از پژوهشگران از جمله بيكر و رابرتسون، 2002 ؛ كپرو دكر، 1995 ؛ گلدستين و آبرزات، 2001 همخواني دارد.
-

بحث و نتیجه گیری
مشكلات خواندن مهم ترين عامل عدم موفقيت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترين نشانه اي است كه با كمك آن مي توان شكست كودك را در بسياري از زمينه هاي تحصيلي پيش بيني كرد. خواندن پايه مشترك موفقيت در تمام زمينه هاي تحصيلي است و بايد اهميت خاصي براي آن قائل شويم.
در ارتباط با مشكل خواندن كودك، برخوردهاي مختلفي از سوي والدين و معلمان صورت مي گيرد. برخي والدين با اظهار به اينكه اين گونه كودكان در روابط اجتماعي، بازي با همسالان و صحبت كردن هيچگونه مشكلي ندارند و تنها در خواندن و نوشتن رفتار متفاوت و چشمگيري دارند. دليل آن را بي رغبتي به مدرسه و درس و بي دقتي.حواس پرتي ناشي از شيطنت و... مي دانند و كودك را تحت فشار قرار داده و با تمرينات اجباري به ظاهر مشكل وي را حل نموده ولي در واقع مشكل همچنان باقي مي ماند و بي رغبتي دانش آموز را به درس بيشتر مي كند.

برخي ديگر كه به مشكل آگاهي دارند با كمك گرفتن از مشاوران و معلمان خصوصي، روان شناسي و گفتار درمان مشكل واقعي را مي شناسد و براي برطرف كردن آن مي كوشند.
اصلی ترین عامل پیشرفت در بهبود عملکرد این کودکان توجه به نوع آموزش آن هاست از آنجا كه هر انساني در نوع خود موجودي يگانه و منحصر به فرد است. روشهاي آموزش نيز بر مبناي ويژگي ها و نيازهاي حاصل هر فرد بايد متفاوت باشد. مانند شنيدن و يا ديدن... كه هركدام يك مسير ادراكي هستند. ولي مجموعاً مي توان در هر فردي يك سير ادراكي بهينه يافت كه بيشترين و بهترين يادگيري از آن طريق صورت گيرد و یا شيوه هاي آموزشي كه به اصلاح و تقويت مسير يا مسيرهاي ادراكي معيوب مي پردازند. داشتن يك ارزيابي دقيق از نوع مشكلات كودك و چگونگي مسيرهاي ادراك وي نقش بسيار اساسي در چگونگي روند آموزشي و اصلاح نارساخواني خواهد داشت.

در آخر با بررسي دقيق يادگيري از مسيرهايي كه كودك مي تواند ياد بگيرد، مي تواند مسيرهاي ادراكي معيوب و بهترين روشهاي آموزشي خاص هر كودك را پيدا كند. با تشخیص به موقع نارسا خوانی و با استفاده از مداخلات درمانی و آموزشی مناسب مانند مواردی که در این پژوهش به آن اشاره شد مانند بازی درمانی ، نقاشی درمانی،نوروفیدبک،روش ترمیمی دیویس و نوروسایکولوژی ، اين کودکان مي توانند در آينده بر ناتوانی خود در خواندن غلبه کنند و یا حداقل آن را تحت کنترل خود در آورند.
در آموزش بايد به آمادگي و انگيزش کودک هم توجه شود. کودکی که نارساخوانی دارد، نیازمند توجه و کمک ویژه از طرف خانواده است، با این حال، نباید بیش از حد مراقب کودک بود.
کودک در عین حال که تشویق می‌شود، باید پیشرفت داده شود: ولی ابتدا ایجاد تعادل بین این دو کار آسانی نیست. پزشک و معلمان کودک باید در کار کردن با یک کود نارساخوان یا والدین همکاری کنند. این وضعیت می‌توانند برای تمام خانواده سخت باشد و والدین نباید نسبت به تأثیر این مشکل بر روی برادران و خواهران کودک نارساخوان حساس باشند و در صورت لزوم باید به آنها توجه بیشتری نشان دهند و حتی از متخصص کمک بگیرند.
-
-

اختصاصي ميگنا
زهــرا آقاهادي / دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی واحد علوم تحقیقات تهران -
منــــابع
1- ملک ، مریم ،حسن زاده،رمضان و تیرگری ،عبدلحکیم .(1391) ،اثر بخشي بازي درماني گروهي به شيوه ي شناختي رفتاري بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال خواندن،مجله ناتوانی های یادگیری ، دوره دوم
2- حیدری ،طاهره،امیری ؛شعله و مولوی،حسین.(1391) . اثربخشی روشتصحیح نارساخوانی دیویسبر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان، فصلنامه روانشناسی کاربردي، سال 6، شماره 2

3- کرمی،جهانگیر،علیخانی،مصطفی و خدادادی،کامران .(1391). اثربخشي نقاشي درماني دركاهش رفتارهاي پرخاشگرانه ي دانش آموزان دختردچار نارساخواني،مجله ي ناتواني هاي يادگيري،دوره ی 1، شماره 72/11-105
4- تكلوي، سميه( 1390 ) . تأثير آموزش بازي درماني مادران بر مشكلات رفتاري كودكان دارای ناتوانی های يادگيري. فصلنامه ي علمي- پژوهشي ناتوانيهاي يادگيري،.44-59 ،(1 )
5- صادقی نایینی پور،ندا و همکاران (1391). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد تعادلی و توجه انتقالی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن،پژوهش در علوم توان بخشی،سال 9،شماره 2
6- زارع، مهدي و احمدي، سونيا. (1386 ). اثربخشي بازي درماني به شيوه ي رفتاري - شناختي بر كاهش ، مشكلات رفتاري كودكان،مجله روانشناسی کاربردی ،3،28-18
7- امجدي فر، رضا ( 1385 ). اثربخشي بازي درماني شناختي - رفتاري گروهي بركاهش پرخاشگري دانش آموزان دبستاني. پايان نامه ي كارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي.
8- باعزّ ت، فرشته( 1387 ). تعيين عوامل اختلال هاي هيجاني مؤثر بر نارساخواني دانش آموزان مقطع ابتدایی، پژوهش در حيط هي كودكان استثنايي، 8404- 412،(4)
9- باعزت.(1388). اثر مداخله هاي نوروسايكولوژي در كارآمدي خواندن و نوشتن دانش آموزان ابتدايي دچار نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي،فصل نامه روانشناسی کاربردی،سال 3،شماره3
10- Jacobs EH. Neurofeedback treatment of two children with leaing, attention, mood, social, and developmental deficits. Joual of Neurotherapy 2006; 9(4): 55-70

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 249 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 16:45

حسادت، آتشی که فرزند اول را می سوزاند

تاثیر تولد فرزند دوم روی فرزند اول یکی از موضوعات مهم و در عین حال شایع بین کودکان است. معمولا بازه زمانی ای که آن را برای تولد فرزند دوم توصیه می کنند حداقل 3 و حدکثر 5 تا 7 سال است. درواقع، این فاصله بهترین زمان برای به دنیا آوردن فرزند دوم است. اگر پایین تر از این بازه زمانی فرزند دوم متولد شود باعث بروز مشکل هایی می شود که حسادت یکی از آنهاست.

کودک بالای 3 سال پخته تر است

اگر فاصله بین تولد فرزند دوم و اول زیر 3 سال باشد باعث می شود فرزند اول از لحاظ روانی آسیب ببیند. مادر به دلیل بارداری و تولد فرزند دوم از نظر روانی، عاطفی یا حتی تغذیه نمی تواند توجه کافی به فرزند اول خود داشته باشد و قادر به ایجاد فضای مناسبی برای رشد فرزند اولش نخواهد بود.

اما گر فاصله سنی بین کودک اول و دوم بالای 3 سال باشد فرزند اول به یک پختگی و در اثر آن به شناخت بیشتری از خود رسیده است. در نتیجه این موضوع به مادر کمک می کند فرزند دوم خود را با مشکل های کمتری به دنیا بیاورد، اما باید این نکته را هم بپذیریم که حسادت یکی از موضوعات طبیعی در فرزند اول محسوب می شود که خواه ناخواه به وجود خواهد آمد اما نوع رفتار والدین به خصوص مادر می تواند روی تعدیل و تقلیل این حس تاثیر داشته باشد.

فرزند اول آسیب پذیرتر است

اصولا فرزند اول بیشتر از فرزندان دیگر آسیب می بیند زیرا والدین تجربه ای ندارند و فرزند اول را با آزمون و خطا تربیت می کنند، اما والدین به صورت مطلق در اختیار فرزند اول هستند و درواقع فرزند اول مرکز ثقل خانواده محسوب می شود. حالا در نظر بگیرید در چنین فضایی رقیبی برای فرزند اول، یعنی فرزند دوم به دنیا بیاید. فرزند اول که تا دیروز بیشترین توجه شامل حال او بود حالا باید محبت و توجه والدین را با خواهر یا برادر جدیدش تقسیم کند. او که تا به حال چنین تجربه هایی نداشته به حسادت با فرزند دوم می پردازد، اما اگر این حسادت به وسیله والدین مدیریت و کنترل نشود باعث تولید خشم در فرزند اول خواهد شد.

بعضی از والدین برای اینکه چنین مشکل هایی در فرزند اول آنها به وجود نیاید شروع به محبت زیاد و توجه بیش از حد به فرزند اولشان می کنند که این کار اشتباه است. گاهی والدین هیچ اطلاعاتی به فرزند اول خود در زمینه تولد فرزند دوم و نیازهای او نمی دهند و فرزندشان را ناآگاه نگه می دارند، اما وقتی تولد فرزند دوم نزدیک و فرزند اول متوجه این موضوع می شود، دانستن این موضوع باعث ایجاد ضربه روانی در او خواهد شد. در این فضا والدین با پنهانکاری و توجه بیش از حد به فرزند اولشان مرتکب 2 خطای بزرگ شده اند.

به فرزند اول مسئولیت بدهید

اما راهکار درست، دادن اطلاعات به فرزند اول است یعنی والدین قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرند خوب است با کودک در این مورد صحبت کنند. درواقع، باید برای کودک توضیح داد که با تولد خواهر یا برادری که در راه است ممکن است توجه و محبت والدین به اندازه فعلی نباشد چون برادر یا خواهر به توجه و کمک والدین نیاز دارد.

در واقع، باید کودک را از شرایطی که قرار است ایجاد شود، آگاه کنیم. از جمله کارهایی که می توان انجام داد سهیم کردن کودک در مراقبت و نگهداری فرزند دوم است. درواقع، با دادن مسئولیت هایی به فرزند اول او را در تولد فرزند دوم سهیم کنیم. برای مثال از کودک می خواهیم که چیدمان اتاق فرزند دوم را بر عهده بگیرد تا احساس حسادت به حداقل ممکن برسد. این راهکار مدیریتی ارتباطی بین فرزند اول با دوم است.

فرزند دوم را از فرزند اول دور نکنید

هرگز سعی نکنید فرزند اول را از فرزند دوم دور کنید. بسیاری از والدین با تصور اینکه فرزند اول ممکن است به فرزند دوم آسیب برساند فرزند دوم را از او دور نگه می دارند که این کار به هیچ وجه درست نیست و باعث بروز حسادت در فرزند اول خواهد شد.

مادر با تولد فرزند دوم همچنان باید نوع ارتباط فرزند اول با دوم را مدیریت کند یعنی کماکان مسئولیت هایی را به فرزند اول در خصوص نگهداری و مراقبت از فرزند دوم بدهد تا تعامل بین فرزند اول و دوم را بیشتر کند. وقتی فرزند دوم به یک سالگی رسید لازم است از اتاق والدین جدا شود. در 6 ماه اول لازم است کودک کنار والدین بخوابد، در 6 ماهه دوم توصیه می شود کودک در تختی مجزا اما همچنان در اتاق خواب والدین خود باشد و اما در 6 ماه سوم بهتر است کودک از اتاق والدین خارج شود و در اتاق فرزند اول بخوابد.

این کار به فضای ارتباطی بین فرزند اول و دوم کمک بخواهد کرد. معمولا فرزند اول ممکن است این حس را داشته باشد در شرایطی که فرزند دوم کنار والدینش خوابیده، او به نوعی تنها رها شده و به همین دلیل خود را تنها رها شده و به همین دلیل خود را تنها حس می کند و حس حسادت در او ایجاد می شود، بنابراین قبل از اینکه باعث بروز چنین حس هایی در فرزند اول شویم لازم است در مورد چنین شرایطی برای فرزند اول شفاف سازی کنیم و برایش توضیح دهیم در چند ماه اول برحسب نیازهای فرزند دوم لازم است او کنار والدین بخوابد. با این کار حساسیت ها را به حداقل خواهیم رساند.

اعتراض فرزند اول را نادیده نگیرید

اما وقتی اختلاف بین فرزندان بیشتر از 5 سال باشد مشکل های دیگری ایجاد می شود. برای مثال فرض کنید فرزند اول در مقطع ابتدایی و فرزند دوم در مقطع پیش دبستانی است. فرزند دوم ممکن است بی اجازه به وسایل فرزند اول دست بزند و باعث آزار او شود که در این شرایط نوع تعامل والدین می تواند این حساسیت ها و بروز حسادت را کاهش دهد. اگر والدین در جواب اعتراض فرزند اول جملاتی مثل «برادر یا خواهرت از تو کوچک تر است و عیبی ندارد که این کار را انجام داده» یا «اسباب بازی است را به برادر یا خواهرت بده چون او کوچک است» و... را به زبان بیاورند باعث بروز حسادت در فرزند اولشان خواهند شد.

چنین واکنش هایی این برداشت را در فرزند اول به وجود خواهد آورد که والدینش خواهر یا برادر کوچک تر را بیشتر از او دوست دارند و بین آن 2 فرق گذشته اند. این نوع برخورد والدین باعث می شود فرزند اول حس ناخوشایندی نسبت به خودش داشته باشد. در این شرایط بین فرزند اول و دوم رقابتی برای جلب نظر والدین به وجود خواهد آمد و چه بسا باعث ایجاد بحث و چالش بین فرزندان شود. اگر فرزند دوم وارد مرز فرزند اول شد و فرزند اول اعتراض کرد، والدین باید به خوبی این فضاها را مدیریت و تعامل بین فرزندان را بیشتر کنند و مانع حسادت بین آنها شوند.

-
-

کارشناس: اسماعیل خوش نظر، روان شناس کودک و نوجوان

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 234 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:38

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در نشست تخصصی توسعه تحصیلات تکمیلی رشته علوم و مهندسی آب که شامگاه گذشته 29 دی‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم در دوره جدید بر استقلال دانشگاه‌ها تأکید دارد و این اختیار را به دانشگاه‌ها داده تا واحدهای درسی را اضافه کنند و حتی افزودن رشته‌ها باید به نحوی باشد که دانشگاه مشکلات منطقه را بررسی و در جهت نیازهای موجود رشته تحصیلی راه‌اندازی کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، بابیان این‌که گروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی در وزارت در جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که یک گروه خاص در وزارت علوم توسعه رشته‌ها و تولید علم را به دست بگیرد، هم اکنون که دانشگاه‌ها رشد کردند، هیئت‌های علمی باید مشارکت کنند و انجمن‌های علمی کار را به دست بگیرند. وزارت علوم نیز همکاری و همفکری و اگر نیاز باشد تسهیل و کمک می‌کند.

نوه ابراهیم در خصوص درخواست اساتید رشته آب مبنی بر استقلال این رشته، گفت: اگر برنامه ای در این خصوص به دفتر برنامه ریزی ارائه شود از ان حمایت می کنیم اما در نهایت مجوز رشته در شورای گسترش وزارت علوم صادر می شود که ترکیب آن با شورای برنامه ریزی متفاوت است و این شورا نیز ملاحظات اجرایی دارد.

وی بابیان این‌که گاهی تولید یک‌رشته دشوارتر از ساخت یک ماشین می‌شود اظهار کرد: درخواست‌های مطرح‌شده باید ازلحاظ نظری به‌خوبی حمایت و توجیه و به‌اندازه کافی مستندسازی شوند البته باید به این امر هم توجه داشت که نباید خود را محدود کنیم و تولید دانش نباید متوقف شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم ادامه داد: نباید بگوییم بدون ایجاد دانشکده مستقل نمی‌توان توسعه‌ای در این رشته ایجاد کرد. در حال حاضر رشته باید تولید شود و سپس با گسترش آن می‌توان در خصوص ایجاد دانشکده مستقل تصمیم‌گیری کرد.

همچنین در این نشست دکتر سید محمود کاشفی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، بابیان این‌که شرایطی پیش‌آمده که احساس می‌شود رشته "علوم آب" مظلوم واقع‌شده است، گفت: رشته آب در وزارت علوم متولی ندارد؛ در حال حاضر رشته‌های بسیاری از آب منشعب شده‌اند و لازم است در خصوص بخش آب به‌صورت ویژه کار شود.

وی افزود: اکنون به رشته‌های مرتبط با موضوع "آبگ بی‌توجهی می‌شود و نه‌تنها توسعه‌ای در رشته‌های آب ایجاد نشده است بلکه از توسعه آن نیز جلوگیری می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این انتظار وجود دارد که نگاه ویژه‌ای به بخش آب در وزارت علوم ایجاد شود.

همچنین در این نشست دکتر مهدی قمشی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور استاندار خوزستان در امور آب، گفت: مسئله آب در کشور بسیار مهم و جایگاه آن مشخص است؛ اکنون مسائل آب بسیار پیچیده شده است.

وی ادامه داد: کشور ما دچار تنش آبی است و میزان مصرف آب از شاخص‌های بحرانی گذشته است. این وضعیت نشان می‌دهد که کشور نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در مسائل آب دارد.

عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که برای مسائل آب باید رشته مستقل آب داشته باشیم، عنوان کرد: تجربه این دانشکده بسیار موفق بوده و تفکیک رشته آب از کشاورزی موجب ارتقای علمی سطح فعالیت دانشکده و دانشجویان شده است؛ در این خصوص هم دانشجویان، اساتید و هم بخش صنعت راضی‌تر بودند، انتظار داریم که تجربه دانشگاه شهید چمران اهواز به سایر دانشگاه‌ها منتقل شود.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 264 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:38

محمدرضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه سینوسها حفره‌های هوایی در سر و صورت هستند که باعث هوادار شدن استخوانهای چهره، تکه برداری عناصر بسیار از درون جمجمه، ریزش ترشحات زائد مغز به بینی و به بیرون و نگه داشتن هوای گرم در استخوانهای چهره می‌شوند، اظهار کرد: همه سینوسها یک ورودی و یک خروجی در انتهای بینی دارند که در این حفره‌ها، تاجکها ترشحات درون سینوسها را از درون به بیرون می‌رسانند و این ترشحات به پشت بینی ریخته می‌شود ، زیرا حرکت تاژکها به سمت پشت بینی است.

وی افزود: هرگاه به هر دلیلی دهانه سینوس ها بسته شود، ترشحات درون سینوسها باقی می‌ماند و خارج نمی‌شود. میکروبها در این ترشحات تجمع می کنند و باعث بسته شدن حفره های سینوسها و بینی و در نتیجه بروز بیماری سینوزیت می‌شود.


عمرانی تصریح کرد: وجود جسم خارجی در بینی، بزرگی بیش از اندازه بینی و اندازه شاخکهای بینی و انحراف بینی باعث بسته شدن حفره‌های سینوسها و بینی می‌شود.این عارضه با بسته شدن مجاری سینوسها و بینی به صورت مکانیکی به وجود می‌‌آید.
پلیپ بینی یکی از عارضه‌های ناشی از ایجاد شاخکهای بینی است.حساسیت شدید بینی، التهاب بینی در برخورد با آلاینده‌ها منجر به ورم مخاط بینی می‌شود و در برخی مواقع این ورم با باریک شدن مجاری سینوسها و بینی و تنگی بیش از حد سینوسها می‌شود.

-
این متخصص گوش، حلق و بینی تاکید کرد: 30 درصد حساسیتهای بینی که منجر به بیماری سینوزیت می‌شود مرتبط با آلاینده‌ها به ویژه آلودگی هوا در کلانشهرها است.

وی در پایان گفت: درصورت تشدید در بسته شدن سینوسها، ایجاد التهاب و تجمع میکروبها در درون سینوسها، باعث چرکین شدن سینوس و بالا رفتن فشار درون سینوسها و آسیب جدی مخاط، درد شدید و در نهایت وخیم شدن بسیاری سنوزیت می‌شود. پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، شست و شوی بینی به ویژه در شهرهای آلوده، به کاربردن افشانه‌ها یا اسپری‌های کاهنده التهاب بینی، استفاده از کورتونهای بینی با تجویز متخصصان راهکارهای مقابله با بروز یا تشدید بیماری سینوزیت است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 265 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:34

سال آخر خدمت ات که می شود شروع به شمردن روزها و ماه ها می کنی تا تمام شود وخستگی چندین ساله ازتنت در برود دلت لک زده برای یک خواب دم صبح بدون استرس و دغدغه ، در ذهنت نقشه ها می کشی برای دوران بازنشستگیت برای انجام کارهایی که دوست داری انجام بدهی مکان هایی که بروی ببینی و... بالاخره روز موعود می رسد.   حکم بازنشستگیت را که به دستت می دهند هنوز خوشحالی ، هفته اول است در خانه ای و کم کم حوصله ات سر می رود از رفتن به پارک خسته شده ای از تماشای فیلم و.. دیگر حتی خواب دم صبح هم حالت را خوش نمی سازد تازه اگر دغدغه اقتصادی هم داشته باشی که دردی به دردت اضافه می شود و مجبوری با همه خستگی چند ساله ات به مسافرکشی و...روی بیاوری تا دخل و خرج زندگیت را بتوانی در بیاوری چیزی که این روزها در اکثر بازنشستگان کشورمان دیده می شود.   وقتی پای صحبتشان می نشینی می گویند با حقوق بازنشستگی که به جایی نمی رسند وقتی دانشجو دارند دختر پسردم بخت وهزاران گرفتاری دیگر که فکر کردن به آن ها ته مانده اعصابت را  ازتو می گیرد و ازتو آدمی کج خلق و عصبی می سازد.   خوش نشین هایی که دل خوشی ندارند کسی که تا دیروز برای خودش صاحب دفتر و مکتبی بوده حالا بایک تکه کاغذ تبدیل به موجود منفعل ،منزوی، افسرده ، شکننده و زود رنج می شود اما این روش زندگی مگر تا چند وقت می تواند پاسخ روحیه کسی را دهد که یک عمر در تکاپو بوده است؟ شاید خدا به شما که هم اکنون حدود شصت ساله اید، بیست و یا سی سال دیگر عمر داد، آیا می خواهید باقی مانده عمر خود را به هیچ بگذرانید که البته تبعات آن افسردگی و غلبه شدن انواع و اقسام بیماری ها است؟ آیا نمی توان برنامه ریزی بهتری برای دوران بازنشستگی داشت؟   افسر افشار روانشناس بالینی گفت: ازمزایای به کار گیری افراد باز نشسته این است که آن ها تجارب خودشان با خودشان را از محیط کاریشان خارج نمی کنند اما فاصله گیری بین مسندها نمی تواند تلقی شود مثلا کسی که کارمند حسابداری بوده نمی تواند در بخش مسکن مزیت و تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد.   به کار پاره وقت پناه ببرید وی گفت : اگر ما از باز نشسته های خود به صورت پاره وقت (چند ساعت یا دو الی سه روز ) استفاده کنیم از منزوی و افسرده شدن آن ها جلوگیری می شود، دوم اینکه سازمانی که سال ها برای کارمندش هزینه و سرمایه گذاری کرده است به این راحتی آن ها را از دست نمی دهدو از همه مهمتر تجربه این افراد به نیروی تازه کار و بی تجربه منتقل می شود و می توان کوله بار تجربه بازنشستگان را که در واقع از بزرگترین سرمایه های اجتماعی هر کشوری هستند رابه نسل های بعدی منتقل کرد.   برای دوران بازنشستگیتان برنامه داشته باشید افشار بیان کرد: افراد باید یک برنامه منظم برای دوران بازنشستگی و خودشان داشته باشند خود افراد قادر نیستند با حقوق باز نشستگی در جامعه  هیچ برنامه ای برای خود طراحی کنند و مساله عدم اطمینان برای قشر سالمند نسبت به جامعه به وجود می آیدبه خصوص در جامعه ما که فرد بازنشسته را مساوی با یک فرد از کار افتاده در نظر می گیرند که به هیچ دردی نمی خورند نباید این تصور را به وجود بیاوریم که پیری فصلی زشت در زندگی است که فرا رسیدن آن فرد باید به انتظار مرگ بنشیند بلکه برخلاف تصور عمومی جامعه پیری می تواندآغاز شادی های مخصوص به خودش باشد.   افراد سالمند در دوران بازنشستگی می توانند با دوستان هم سن وسال خود به تفریح بروند و به خیلی از فعالیت هایی که دوست دارند انجام دهند.   از انزوا تا انتظار برای رسیدن مرگ این روانشناس ادامه داد: این مسائل باعث میشوند که این افراد کاملا خودشان را کناربکشند و اصطلاحا در بازی شرکت نکنند ومنتظر مرگ بنشینند در حالی که جامعه موظف است برای افرادی که یک عمربه آن خدمت کرده اند تدارکی ببیند که این افراد در هنگام بازنشستگی سرگرمی ها ، درمان ها و برنامه های  خاص خودشان را داشته باشند و اگرجامعه این عمل را برای آنان میسر نسازد واقع ا ین بخش از افراد سازمانی را دفن کرده است که این عمل در هیچ کجای دنیا مورد تایید نیست.   اشتغال بازنشستگان تهدیدی برای جوانان ؟ جعفر بای آسیب شناس اجتماعی در خصوص جذب مجدد بازنشستگان به بازار کار گفت: اشتغال بازنشستگان پس از باز نشستگی به بازار کار یک ضرورت اجتناب نا پذیر است چون انسان ها مفید بودن در جامعه را در کار و تلاش می دانند منتها اگر این کار به صورت دولتی که امروزه از ممنوعیت قانونی برخوردار است ادامه یابد زیان جبران نا پذیری به جوانان بیکاری است که با هرم تحصیلی بالاتری در انتظار کار به سر می برند.   اگر بازنشستگان به فراخور کار بازنشستگی در بخش خصوصی جذب شوندبه عنوان عنصری مفید برای خو و جامعه تبدیل خواهند شد و می توانند احساس خود ارزشمندی کنند و نزد دیگران نیز از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار شوند.   سالمندان را به حاشیه نکشانیم جعفربای ادامه داد: بازنشستگی باید شرایطی رادر جامعه فراهم کندتا افراد با توانمندی های مفید به فعالیت خویش در بخش های مشاوره و کارشنای ادامه دهند. نمی توان فردی را صرفا با سی سال کار مفید در جامعه به حاشیه راند و از او به عنوان عنصری باز نشسته استفاده نکرد.   با توجه به شرایط اقتصاد مقاومتی در جامعه باید همه انسان هایی که توانایی خدمت به جامعه را دارند مورد استفاده قرار بگیرند و نحوه استفاده از بازنشستگان نباید تهدیدی برای جوانان بیکار باشد ، باید جوانان جویای کار را دریابیم و بازنشستگان را نیز درک کرد .آنان می توانندراهنمایان خوبی برای جوانان تازه کار باشند.و نباید اشتغال مجدد باز نشسته ها به منجر به عدم به کار گیری جوانان بیکار شود.   دعوت مجدد به کار مخصوص قشر خاص! وی گفت : ما یک نمودار و یک نوسان نداریم که در آن یک فرد زمانی کارش را به خوبی انجام داده و اکنون بلا استفاده است ویک مرتبه سقوط کردن چیزی است که اکثر افراد را آزار می دهدالبته در ادارات دولتی تا یک الی دوسال بعد از بازنشستگی شان به عنوان مشاور به کار گرفته می شوند که البته  این مساله شامل تمام کارمندان نمی شود و معمولا کارمندان ارشد یک سازمان را در برمی گیرد.البته این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دعوت مجدد به کار و استفاده از توان نیروهای بازنشسته فقط در برخی پست های مدیریتی و سازمان های خاص کاربرد دارد.   جوانان نبود کار را از چشم بازنشسته ها نبینند افشار در پاسخ به این سوال که استفاده مجدد از بازنشسته ها ممکن است اعتراض جوانان را به همراه داشته باشد پرا که آنان فکر می کنند در این صوت میزی به آن ها نمی رسد و باید پشت بن بست دیواربازنشستگی بمانند گفت: اگر ما آن ها را در کنار جوانان قرار بدهیم و افراد سالمند را یک  مرتبه رها نکنیم و از آن ها بخواهیم تجربیات خودشان را در اختیار جوانان قرار بدهند و نتیجه فعالیت جوان در آینده در واقع نشان دهنده فعالیت و مهارت خود آن هاست. این مساله باعث می شود که فرد حس کند سود مند است و میخواهد کسی را تربیت کند که قرار است ادامه دهنده راه او باشد و قرار است که برجای او تکیه کند.   بازنشستگی بخشی از روال طبیعی زندگیست که برای همه ما اتفاق می افتد، ورود مجدد بازنشسته ها به بازار کار لزوما بد نیست اما بستگی به نوع کار و پتانسیل آن ها برای انجام کار دارد، قرار نیست خمیازه نشینی پشت میز دیروز را همراه خود یدک بکشند بلکه اصل را باید بر یک اتفاق دوسویه بدانیم اصولا مراکز جدب بازنشستگان باید به محفلی برای استفاده از تجربیات آنان تلقی شوند نه استفاده از ظرفیت های فیزیکی آنان که سبب خسته کردن و آسیب زدن به سلامت روحی وجسمی آن ها بشود.
میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 273 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:34

«فرشته صادقیان» در گفت‌وگو با ایسنا در زنجان اظهار کرد: شنیدن موسیقی‌های آرام و خوشایند موجب افزایش احساسات مثبت و کاهش میزان استرس شنونده‌ها می‌شود. در واقع حواس وسیله ارتباط انسان با عالم خارج است و زمانی که اصوات ملایم موسیقی از طریق گوش به مغز می‌رسد زمینه ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های مفید روزمره را فراهم می‌کند.

این روانشناس ادامه داد: در موسیقی‌درمانی دو روش فعال و غیرفعال وجود دارد. به این شکل که بر اساس روش غیرفعال، بیمار با گوش دادن و شنیدن موسیقی مورد درمان قرار می‌گیرد و واکنش‌های عاطفی و ذهنی‌اش برانگیخته می‌شود. اما در روش فعال، نواختن موسیقی اساس کار قرار می‌گیرد، واکنش‌های مختلف عاطفی، ذهنی، جسمی و حرکتی بیمار برانگیخته شده و راه سلامت را در پیش می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ها و روش‌های موسیقی درمانی، متنوع و متناسب با نیاز افراد تنظیم می‌شود، هم‌چنین محورهای اصلی برنامه موسیقی‌درمانی نیز شنیدن موسیقی آرام‌بخش، نواختن موسیقی در گروه‌های منظم و انفرادی و خواندن آواز‌های گروهی و فردی را شامل می‌شود. این در حالی است علاوه‌بر بیماری‌های روحی، آن دسته از بیماری‌های جسمی که منشاء روانی دارند نیز تا حدودی به این شیوه درمانی پاسخ مثبت داده‌اند.

صادقیان با تأکید بر این‌که موسیقی‌درمانی می‌تواند اسکیزوفرنی، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و اختلالات روحی دوران کودکی را بهبود ببخشد، افزود: انجام و ارائه روش‌های موسیقی‌درمانی توسط هر کسی جایز نیست، چون موسیقی‌درمانگرها افراد متخصصی هستند که در زمینه‌های مختلف موسیقی و شاخه‌های درمانی آموزش دیده‌اند. در واقع افرادی برای ارائه موسیقی‌درمانی صلاحیت دارند که با اساس بیماری‌ها، درمان‌های مختلف آن‌ها و روانشناسی موسیقی آشنا بوده و از شایستگی فردی و تخصص لازم در این زمینه برخوردارند.

به گزارش ایسنا، تاریخچه استفاده از موسیقی برای درمان برخی بیماران به زمان ارسطو و افلاطون بازمی‌گردد. اما در قرن بیستم، با وجود مشکلاتی که وجود داشت فکر رسمی استفاده از موسیقی برای درمان مصدومان جنگ جهانی اول آغاز شد و به‌تدریج این شاخه درمانی تکامل یافت، طوری‌که در سال 1944 اولین برنامه آموزش موسیقی‌درمانی در جهان در دانشگاه میشیگان آغاز به‌کار کرد.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 248 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:34

منابع آزمون هاي ارشـــد و دکتـری روان شناسی 1395

مهمترین منابع ارشد روانشناسی سراسری ۹۵ از سوالات کنکورهای سال های اخیر به دست می آید، و نه فقط کنکور سال گذشته. تنها وقتی کاملا منبع را تغییر می دهیم که به صورت مشخص در یک سال منبع تغییر کرده باشد مثل تغییر کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 که طی این دو سال تغییر کرده است. بنابراین اگر بخواهیم منابع اصلی را مشخص کنیم باید مهم ترین منابعی که اکثر سوالات در چند سال اخیر با آن قابل پاسخ گویی بودند را پیدا کنیم. خیلی از داوطلبان سال ۹۴ معتقدند که منابع کنکور در چند درس تغییر کرده بوده است اما عده ای معتقدند تنها نوع طرح سوالات تغییر کرده بود مثل آنچه در پاسخ تشریحی سوالات درس روانشناسی رشد (اینجا) نشان دادیم. در ادامه منابع هر درس را جداگانه توضیح می دهیم و به تغییرات احتمالی اشاره می کنیم.

زبان تخصصی:

برای اینکه با نظریات و واژگان اساسی روانشناسی آشنا شوید لازم است که از منابع اصلی مطالعه را آغاز کنید تا با لغات پایه آشنا شوید و سپس متن های مختلف بخوانید. می توانید با کتاب لیندا لیل یا سیدمحمدی شروع کنید. اگر زبانتان قوی است می توانید کتاب هاشمیان را پس از آن بخوانید. بعد از تمام شدن کتاب های پایه، باید متون روانشناسی را از ویکی پدیا بخوانید به شکلی که کلمات کلیدی را جستجو و مطالب آن را می خوانید. ما به همراه شما متون پیشنهادی را در سایت ارایه خواهیم کرد. از همین ابتدا برای زبان بهتر است جعبه لایتنر داشته باشید.

آمار و روش تحقیق:

همچنان کتاب اصلی و پایه ای برای آمار کتاب دکتر دلاور است. کتاب مدرسان شریف هم کتاب کاملی است. این درس را همراه با تست بخوانید چرا که باید بدانید چه چیزی را بخوانید و چه چیزی را خیر و چگونه بخوانید. مجموعه آمار موجود در سایت نوشته خانم بهزادپور (رتبه ۹ دکتری) نیز توصیه می شود.

کتاب پایه برای روش تحقیق کتاب دکتر دلاور است. برای منبع دوم کتاب دکتر سرمد و بازرگان و بیابان گرد مناسب است گرچه کتاب مدرسان شریف به خوبی شما را در سایر مطالبی که نمی توانید برای آنها همه منابع را بخوانید کمک خواهد کرد. جزوه روش تحقیق دکتر فراهانی نیز توصیه می شود (دانلود رایگان)

روانشناسی رشد:

بر خلاف تصور اکثر داوطلبان، تغییراتی که در این درس در کنکور ارشد روانشناسی ۹۴ رخ داده است شامل تغییر منبع نیست اما مباحثی که از آنها سوال طرح شده است تغییراتی داشته است. طراح از مباحثی سوال مطرح کرده است که قبلا به آنها توجه نداشته است مثلا جلد دوم کتاب روانشناسی رشد لورابرک. در مطالعه اول، سعی کنید حتما منبع اصلی را بخوانید اما یک خلاصه برای زمان دوره هایتان تهیه کنید چون حجم مطالب بالاست. یا توجه به تعدد منابع، برای هر کتابی که فرصت مطالعه آن را نداشتید می توانید از خلاصه های سایت استفاده کنید. جزوه روانشناسی رشد دکتر پورحسین را فراموش نکنید (دانلود رایگان). مجموعه روانشناسی رشد روان آموز تمام منابع فوق را پوشش می دهد. کتاب کمکی پیشنهادی برای جمع بندی و تست زنی: مدرسان شریف – پوران پژوهش

آسیب شناسی روانی (روانشناسی مرضی) و روانشناسی کودکان استثنائی:

منبع این درس تغییرات آشکاری داشته است و همه می دانیم که باید کتابی بر مبنای DSM-5 بخوانیم. کتاب خوبی که در حال حاضر در بازار هست کتاب آقای گنجی است که دو جلد آن را به عنوان منبع اصلی و اول خواهید خواند. کتاب هالجین هم ترجمه خوب دکتر سیدمحمدی به چاپ رسیده. سوال می پرسید کدام را بخونیم. چون در دو سال اخیر با کتاب آقای گنجی میتوانستیم به سوالات پاسخ بدهیم پیشنهاد میشود این دو جلد را اولویت بگذارید. برای کتاب هالجین از نکاتی که در سایت خواهیم گذاشت استفاده کنید پس نیازی به مطالعه آن نیست. برای سرمایه گذاری بیشتر، می توانید از کتاب های ویراست قبلی مثل کتاب روانشناسی مرضی دکتر دادستان جلد یک و دو ، سایر مطالب به جز ملاک های اختلالات را بخوانید که خلاصه آن در سایت موجود است. در صورتی که تمام این کتاب را نخواندید فقط بخش اول از جلد اول را بخوانید. نهایتا خلاصه روانپزشکی کاپلان سادوک بر اساس DSM-5 ترجمه گنجی را برای کسانی که تایم بالا دارند پیشنهاد می کنیم. همچنین مجموعه روانشناسی مرضی موجود در سایت کمک کننده خواهد بود مخصوصا برای کسانی که فرصت مطالعه منابع متعدد را ندارند.تاب کمکی برای جمع بندی و تست زنی: مدرسان شریف

کتاب پیشنهادی با توجه به تغییرات ایجاد شده برای کودکان اسثثنائی، روانشناسی کودکان استثنائی بر اساس DSM-5 از آقای گنجی است. منبع دوم کتاب دکتر میلانی فر است که می توانید به جای آن از کتاب مدرسان شریف استفاده کنید. منابع پیشنهادی بعدی برای مطالعه بیشتر کتاب های سیف نراقی و افروز است. برای کسانی که فرصت مطالعه منابع اولویت بعدی را ندارند مجموعه روانشناسی کودکان استثنائی موجود در سایت پیشنهاد می شود.

روانشناسی بالینی:

کتاب اصلی برای این درس کتاب فیرس است. از آنجا که کتاب کرامر نیز توصیه می شود، می توانید در مطالعه اول از کتاب فیرس خلاصه خوبی تهیه کنید و در دوره های بعد فقط خلاصه را بخوانید تا فرصت داشته باشید که کتاب کرامر را نیز بخوانید. البته دو کتاب مشترکات زیادی دارند و می توانید همزمان هم مطالعه کنید. برای بخش نظریه های روان درمانی کتاب پروچاسکا را توصیه می کنیم که می توانید اگر نگران زمان هستید از نظریاتی شروع کنید که سوالات بیشتری داشته اند (برای مشاهده تحلیل ازمون های سال های پیش اینجا کلیک کنید). برای بخش آزمون های روانی که احتمال طرح سوال از آن هست می توانید فقط بخش آزمون های روانی را از کتاب سنجش تکمیلی مطالعه کنید. برای دوستانی که فرصت مطالعه منابع متعدد را ندارند مجموعه روانشناسی بالینی موجود در سایت پیشنهاد می شود. کتاب کمکی برای جمع بندی و تست زنی: پوران پژوهش- مدرسان شریف

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان:

مجموعه روانشناسی فیزیولوژیک روان آموز تمام مباحث مهم از منابع اصلی و تست های سال های گذشته را پوشش می دهد منبع اصلی ابرای هر دو این دروس کتابهای دکتر خداپناهی است. از کتاب دکتر روحانی می توانید فقط بخش غدد درون ریز را بخوانید. منبع بعدی برای سرمایه گذاری بیشتر کتاب دکتر معظمی است. کتاب کمکی برای جمع بندی و تست زنی: پوران پژوهش

علم النفس:

مثل قبل، دو کتاب ذکر شده در جدول یعنی کتاب دکتر احدی و بنی جمال و کتاب دکتر احمدی منابع اصلی هستند. کتاب کمکی برای جمع بندی و تست زنی: مدرسان شریف

روانشناسی عمومی:

منبع اصلی این درس مشخص و کتاب روانشناسی هلیگارد است. منبع پیشنهادی بعدی کتاب دکتر گنجی است. مجموعه روانشناسی عمومی موجود در سایت نیز پیشنهاد می شود

  

منابع ارشد روانشناسی سراسری ۹۵ (بالینی و عمومی)

عنوان درس

منابع به ترتیب اولویت

آسیب شناسی روانی

 

  • اسیب شناسی روانی بر اساس DSM-V، تالیف مهدی گنجی، جلد ۱ و ۲
  • اسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 نوشته هالجین و ویتبورن ترجمه سیدمحمدی
  • مجموعه نکات روانشناسی مرضی تحولی روان آموز، یا جلد ۱ و ۲ روانشناسی مرضی تحولی نوشته دکتر دادستان بویژه بخش اول از جلد اول
  • خلاصه کاپلان و سادوک، بر اساس DSM-5 ترجمه گنجی – جلد دوم
  • مجموعه روانشناسی مرضی موجود در سایت

روانشناسی کودکان استثنائی

  • روانشناسی کودکان استثنائی بر اساس DSM-5 از گنجی
  • روانشناسی کودکان استثنائی – میلانی فر
  • روانشناسی کودکان استثنائی- افروز
  • روانشناسی کودکان استثنائی – سیف نراقی
  • مجموعه روانشناسی کودکان استثنائی موجود در سایت

آمار

  • آمار در علوم تربیتی و روانشناسی، نوشته علی دلاور
  • کتاب مدرسان شریف
  • مجموعه آمار موجود در سایت

روش تحقیق

  • روش تحقیق در روانشناسی، نوشته علی دلاور
  • کتاب مدرسان شریف
  • برای مطالعه بیشتر : کتاب های روش تحقیق بیابان گرد – سرمد و بازرگان

روانشناسی فیزیولوژیک

 

  • مجموعه روانشناسی فیزیولوژیک روان آموز
  • روانشناسی فیزیولوژیک، نوشته خداپناهی
  • فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز نوشته حائری روحانی- به ویژه فصل هورمون ها
  • جهت مطالعه بیشتر: مقدمات نوروسایکولوژی نوشته معظمی

انگیزش و هیجان

  • انگیزش و هیجان، نوشته خداپناهی
  • انگیزش و هیجان ، نوشته مارشال ریو، ترجمه سید محمدی
  • مجموعه انگیزش و هیجان موجود در سایت

علم النفس

  • علم النفس، نوشته احدی و بنی جمالی
  • روانشناسی شخصیت از دیدگاه دانشمندان اسلامی، نوشته علی اصغر احمدی

روانشناسی رشد

 

  • روانشناسی رشد، نوشته لورا برک، ترجمه سیدمحمدی، جلد ۱و۲
  • روانشناسی ژنتیک، نوشته محمود منصور
  • روانشناسی ژنتیک، نوشته منصور و دادستان
  • نظریه های روانشناسی رشد، نوشته ویلیام کرین، ترجمه خویی نژاد
  • مجموعه روانشناسی رشد روان آموز

متون روانشناسی به زبان انگلیسی

  • متون روانشناسی به زبان انگلیسی، نوشته لیندا لیل/ یا متون روانشناسی دکتر سیدمحمدی
  • متون روانشناسی به زبان انگلیسی، نوشته کیانوش هاشمیان
  • متون روانشناسی ویکی پدیا

روانشناسی بالینی

  • روانشناسی بالینی، نوشته فیرس و ترال، ترجمه فیروز بخت
  • روانشناسی بالینی، کرامر، ترجمه گنجی
  • نظریه های روان درمانی، نوشته پروچاسکا و نورکراس، ترجمه سیدمحمدی / نظریه های روانی درمانی شفیع آبادی
  • روانشناسی بالینی، نوشته سعید شاملو
  • کتاب سنجش تکمیلی بخش آزمون های روانی
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی عمومی، نوشته هیلگارد، ترجمه براهنی
  • روانشناسی عمومی، نوشته حمزه گنجی
  • مجموعه روانشناسی عمومی موجود در سایت


-
-
-
=

-

نام درس منابع آزمون دکتری روانشناسی سراسری بر اساس آخرین تغییرات
آسیب شناسی روانی

 

ذکر این نکته ضروری است که طبق سالهای پیش کتاب کاپلان و دادستان در اولویت قرار دارند اما بر اساس تغییر سوالات ارشد پیشنهاد ما به خواندن کتاب اقای گنجی یا تغییرات DSM-5 هم هست.

خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک  (فقط اختلالات)

آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5  –  دو جلد- گنجی

مجموعه نکات روانشناسی مرضی تحولی سایت روان آموز / یا کتاب روانشناسی مرضی تحولی نوشته دکتر دادستان (بویژه بخش اول)

آسیب شناسی روانی مدرسان شریف

مجموعه روانشناسی مرضی موجود در سایت

درباره درس کودکان استثنائی روال بر سوالات بزرگسال بوده اما سال پیش برای مثال یک سوال کودکان هم طرح شده است. در صورت زمان کافی می توانید خلاصه کتاب مدرسان را مطالعه کنید.

روانشناسی رشد

روانشناسی ژنتیک دو جلد- منصور و دادستان

روانشناسی رشد- کرین

روانشناسی رشد لورابرک دو جلد

مجموعه روانشناسی رشد روان آموز (شامل تمام کتب فوق)

جزوه روانشناسی رشد دکتر پورحسین

روانشناسی رشد مدرسان شریف و پوران پژوهش

آمار و روش تحقیق

 

 

آمار و احتمالات کاربردی- دلاور

آمار استنباطی در روانشناسی- هومن

کتاب مدرسان شریف

تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، فرگوسن، ترجمه دلاور و نقش بندی

مجموعه آمار و احتمالات موجود در سایت

جزوه آمار دکتر فراهانی

کتاب آمار هادی رنجبران برای تست زنی بیشتر

—–

روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – دکتر دلاور

شناخت روش علمی در علوم رفتاری- دکتر هومن

روش های تحقیق در علوم رفتاری-دکتر سرمد و بازرگان

روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی نوشته گال

کتاب مدرسان شریف

جزوه روش تحقیق دکتر فراهانی

روانشناسی شخصیت روانشناسی شخصیت فیست

 

کتاب مدرسان شریف

برای مطالعه بیشتر: روانشناسی شخصیت شولتز – روانشناسی شخصیت دکتر سیاسی

مجموعه روانشناسی شخصیت موجود در سایت

روانشناسی یادگیریمقدمه ای بر نظریه های یادگیری – نوشته دکتر هرگنهان – ترجمه دکتر سیف

 

کتاب مدرسان شریف

استعداد تحصیلی 

 

( اولویت با بخش درک مطلب و استدلال منطقی)

کتاب مدرسان شریف
  زبان عمومی        

کتاب های آموزش گرامر طبق سطح داوطلب (تا سطح متوسط کافی است) برای مثال:

کتاب in use –  understanding and using English grammar

کتاب  ۱۱۰۰ واژه ضروری که باید دانست و لغات ضروری تافل + استفاده از نرم افزارهای موجود اندروید برای دوره

کتاب زبان عمومی انتشارات فرهنگ و مدرسان شریف

مجموعه تست های تافل

 منبع : ravanamooz.ir

کلمات کليدی: منابع آزمون،ارشد روان شناسي،دکتری روان شناسی

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 281 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:24

بهرنگ روزدار، پزشک عمومی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با احساس شکست در افراد گفت: در مرحله اول باید توجه کرد که احساس شکست مفهومی ذهنی است و یا واقعی و آنچه که درخصوص احساس شکست یک واقعیت است این که شکست مفهومی ذهنی است که وجودش بستگی به نوع دیدگاه و شخصیت افراد دارد.
وی ادامه داد: به طور مثال در یک معامله تجاری که دو تاجر مرد و با شرایط یکسان ناموفق هستند، فردی این عدم موفقیت را پایان راه و جبران ناپذیر و به عنوان شکست تلقی می کند و فردی دیگر این اتفاق را تجربه ای برای تلاشهای بعدی می‌بیند، نه به عنوان یک شکست و طبق آمار 70 درصد تلاشهای انسان به نتیجه دلخواه نمی‌رسد و این فرد موفق است که با افزایش تعداد دفعات تلاش خود این درصد را بالا برده تا به موفقیت و نتیجه دلخواه در آینده برسد.

دکتر روزدار با بیان اینکه افراد با اطلاع از واقعی نبودن احساس عشق می‌توانند شکستهای عشقی خود را سریعتر ترمیم کنند، افزود: افراد پس از اینکه جذب فرد مقابل شده و به مرور زمان با تمرکز و فکر مداوم به او احساس عشق دارند و پس از اینکه بر خلاف خواسته خود از فرد مورد علاقه جدا می‌شوند، احساس شکست عشقی می‌کنند و این در حالی است که اگر مرحله تمرکز و فکر مداوم به فرد مورد توجه نبود، احساس عشق و شکست عشقی هم به وجود نمی‌آمد.

وی در بیان راهکارهایی که روند خلاصی از احساس شکست عشقی را می‌تواند، سریعتر و آسانتر کند، گفت: افراد در چنین مواقعی علاوه بر توجه به نکات ذکر شده، باید فکر کنند که چه عاملی باعث از دست دادن معشوق شده، اینکه او احساس عشق را درک نکرده که در این صورت آیا زندگی با فردی که به مفهوم عشق به وجود آمده بی توجه است، عاقلانه و صحیح است یا نه و دوم اینکه اگر مشکل از سمت خود فرد بوده، باید به جای غم شکست عشقی به فکر رفع معایب خود باشد.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 237 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:24

به گزارش سایت «هافینگتن پست»، این 5 نکته، باورهای غلطی است که خیلی از آدم‌ها نسبت به مشکلات روانی دارند:


1. آدم‌ها یا مشکل جسمی دارند یا روانی: همانطور که ممکن است با وجود سلامت جسمی، یک کم زانو درد یا شکم درد بگیرید، گاهی ممکن است یک آدم سالم هم یکی دو مشکل روحی پیدا کند.


2. مشکل روانی نشانه ضعف آدم است: آدم‌هایی که افسرده یا مضطرب هستند و یا از دیگر مشکلات روحی رنج می‌برند، لزوماً آدم‌های ضعیفی نیستند و این بیماری‌ها ربطی به داشتن روحیه قوی ندارد. قدرت روحی با سلامت روحی دو چیز جدا هستند.


3.نمی‌توان جلوی مشکلات روانی را گرفت: قطعاً نمی‌شود جلوی همه‌شان را گرفت چون بعضی‌ها ژنتیک هستند یا به دنبال حادثه رخ می‌دهند اما با تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش مداوم می‌توان حال خیلی بهتری پیدا کرد.


4.  آدم‌هایی که مشکل روانی دارند، خشن و خطرناک هستند: انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید، تنها 7.5 درصد جنایت‌ها مستقیماً ریشه در مشکلات روانی دارند. فقر، سوءمصرف مواد، بیکاری و نداشتن خانه از دلایل دیگری هستند که مردم دست به خشونت می‌زنند.


5. مشکلات روانی ابدی هستند: بیماری مثل اسکیزوفرنی جایی نمی‌رود، اما اغلب مشکلات روحی قابل درمان هستند. بین 70 تا 90 درصد افرادی که به نوعی مشکل روحی گرفتار هستند، با ترکیب دارو و رفتاردرمانی بهبود می‌یابند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 291 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 11:11

به گزارش ایسنا، بیماران شرکت‌کننده در یک کارآزمایی پیشگامانه درمان جدید توانستند مجددا راه بروند و حتی روند بیماری در برخی از آن‌ها متوقف شد.

این درمان از سه سال پیش در بیمارستان سلطنتی هالام‌شایر در شفیلد و بیمارستان کینگز کالج لندن انجام شده و شامل استفاده از دوز بالایی از شیمی‌درمانی برای از پای در آوردن سیستم ایمنی و بازسازی مجدد آن با سلول‌های بنیادی بدست آمده از خون خود بیمار است. نتایج مشاهده شده در بیماران بسیار چشمگیر بود. استیون استوری که پیش از ابتلا به ام‌اس، یک دونده ماراتن بود و بیماری ام اس، باعث فلجی وی شد، پس از 9 روز از آغاز درمان توانست انگشت شست پایش را حرکت دهد و پس از 10 ماه مسافتی به اندازه 1.5 کیلومتر را شنا کند.

وی همچنین توانست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کند. این درمان که بطور موثری سیستم ایمنی بدن را مجددا راه‌اندازی می‌کند، نخستین درمانی است که علائم لاعلاج ام‌اس را معکوس می‌کند. سلول‌های بنیادی بسیار تاثیرگذار هستند زیرا می‌توانند به هر نوع سلول در بدن تبدیل شوند. اگرچه هنوز علت بیماری ام‌اس مشخص نیست، اما برخی پزشکان بر این باورند که سیستم ایمنی است که به مغز و نخاع حمله کرده و منجر به التهاب و درد،‌ معلولیت و در موارد شدیدتر، مرگ می‌شود. طی این درمان، سلول‌های بنیادی بیماران برداشت و ذخیره شد.
سپس پزشکان از داروهای تهاجمی که معمولا به بیماران سرطانی برای تخریب کامل سیستم ایمنی داده می‌شود، استفاده کردند. سلول‌های بنیادی سپس به بدن تزریق شده و طی دو هفته به سلول‌های خون سفید و قرمز تبدیل می‌شوند.
پس از یک ماه، سیستم ایمنی بازیابی شده و بطور کامل به کار خود ادامه می‌دهند و بیماران می‌توانند روند شفای خود را مشاهده کنند. این یافته‌ها در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 260 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 5:29

*نويسندگان: فاطمه صادقيان ۱ و  نجات شيخ پور ۲
-
چکيده

با توسعه و گسترش راهنمايی تحصيلی در مدارس كشور، لزوم راهنمايی و مشاوره شغلی و حرفه ای روز به روز بيشتر احساس مي شود. راهنمايی و مشاوره شغلی و حرف های چندان جدا از راهنمايی تحصيلی نيست و می تواند نهضت جديدی را در زمينه راهنمايی شغلی و حرفه ای در تمام مقاطع تحصيلی ايجاد کند. (شفيع آبادی، ۱۳۸۱)
اين نوع راهنمايی، اختصاص به شاگرد در انتخاب شغل و حرفه و کار دارد. بديهی است که شاگرد را بايد به مشاغلی هدايت کرد که استعداد و سوابق و تجارب لازم برای آن را داشته باشد (اردبيلی، ۱۳۵۲ ). به همين دليل، به نظر می رسد که شناسايی تيپ های شخصيتی دانش آموزان مسئله ای ضروری در انتخاب حرفه و شغل آينده آنهاست.
يکی از بهترين آزمونهای شناسايی تيپ های شخصيتی، آزمون مايرز بريگز است که در اين مقاله در مورد آن بحث شده است.

شخصيت و شناسايی تيپ های شخصيتی در مشاوره شغلی مباحث زيادی مورد بررسی قرار می گيرند که يکی از مهمترين آنها مسئله شخصيت است.
شخصيت مجموعه ويژگی های جسمی، روانی و رفتاری است که هر فرد را از ديگر افراد متمايز می سازد (کريمی، ۱۳۸۰).
موضوع شخصيت از جنبه های مختلف مورد پژوهش و ارزيابی قرار گرفته است. ماهيت رشد، سلامت، بيماری و تيپ های شخصيت از مهمترين اين جنبه ها هستند. در مورد انواع تيپ ها متفکران نظريات مختلفی ابراز کرده و براساس اين نظريات، وسايل سنجش متفاوتی را پيشنهاد داده اند. اين ابزارهای سنجش با هدف های مختلف از طرف مشاوران و ساير متخصصان مورد استفاده قرار می گيرند. يکی از عميق ترين و مهمترين نظرياتی که تاکنون در مورد تيپ های شخصيت مطرح شده، نظريه يونگ است.

وسعت اطلاعات و تحقيقات دامنه دار يونگ در رشته های مختلف علوم سبب شده است که علاوه بر روان شناسان و مشاوران، بسياری از دانشمندان ديگر نيز تحت نفوذ و تأثير تحقيقات و نوشته های او قرار گيرند (سياسی،۱۳۷۹) در زمان حاضر، تيپ نمای مايرز بريگز يکی از جامع ترين و معتبرترين آزمون های روانی برای سنجش شخصيت و مشخص کردن تيپ های روانی است. اين آزمون براساس نظريه تيپ های يونگ شکل گرفته و دارای فرم های مختلفی است که از مهمترين آنها، فرم G است (هيرش۳، 1991).
علاوه بر موارد ياد شده، در بسياری از موارد بايد ارزيابی عينی تری از شخصيت صورت گيرد که عاری از سوگيری باشد. کارفرمايان در انتخاب افراد برای تصدی مشاغل، به شناخت خصوصيات شخصيتی آنها نياز دارند. هرگاه روان شناسان مشاوره، علاوه بر عملکرد تحصيلی متقاضيان شغل، در مورد شخصيت آنها نيز اطلاعات داشته باشند، راهنمايی های کارآمدتری می توانند ارائه دهند. به همين دليل در برنامه های پژوهشی، ارزيابی شخصيت ضرورت است (اتکينسون ۴ و همکاران، ۱۹۸۳ ؛ به نقل از گنجی، ۱۳۷۰).
شخصيت را شايد بتوان اساسی ترين موضوع علم روان شناسی دانست؛ زيرا محور اساسی بحث در زمينه هايی مانند يادگيری، انگيزش، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از اين قبيل است. از طرف ديگر، در مطالعه بيماری های روانی ، کنشی، مانند انواع سايکوزهای کنشی ۵ ، تمام نوروزها ۶،اختلالات شخصيت و منش ۷ ، رفتارهای ضد اجتماعی و ضد اخلاقی ۸ اعتياد و انحرافها، شخصيت نقش محوری و اساسی دارد. در رابطه با جايگاه و اهميت شخصيت در روان شناسی، گفته شده است که شخصيت مانند ديگی است که همه مخلفات روان شناسی در آن پخته می شود. (شاملو، ۱۳۷۷)
نتايج تحقيقی که آلپورت ( ۱۹۴۹) درباره  تعاريف شخصيت انجام داده است، مشخص می کند که ۵۰ نوع تعريف مختلف از شخصيت وجود دارد. آلپورت تعاريف مختلف شخصيت را به دو گروه بزرگ تقسيم کرده است:
دسته اول تعاريفی هستند که نقش عوامل اجتماعی را در شخصيت واجد اهميت می دانند و به واکنش های افراد به عنوان عوامل تعيين کننده شخصيت اشاره می کنند.
دسته دوم، شخصيت را دارای جنبه های جسمانی و فيزيولوژيک می دانند؛ يعنی، جنبه هايی که قابل انداز ه گيری و مشاهده اند.

طبق نظر آلپورت، شخصيت ويژگی ها و گرايش های نسبتاً پايدار و ثابتی است که موجبات تشابه و تفاوت در طرز تفکر، احساس و عمل فرد را فراهم می سازد. به عبارت ديگر، شخصيت سازمان پويايی از برخی فرايندهای درونی و روانی است که سازگاری منحصر به فرد آدمی را با محيط تسهيل می کند (شولتز و سيدنی، ۱۳۸۵).
تيپ نمای مايرز بريگز، که به اختصار " MBTI " ناميده می شود، يک ابزار سنجش شخصيت است که تمايلات و گرايش های فرد را مشخص می سازد و نتايج آن تفاوت های ارزشمندی را بين افراد سالم و طبيعی مشخص می نمايد. تيپ نمای مايرز بريگز به افراد کمک می کند که خود، انگيزه ها، و توانايی های موجود و بالقو ه شان را بشناسند. اين ابزار در حوز ه های وسيعی به کار می رود؛ ازجمله خودشناسی، مديريت استرس، تشکيل گروه، توسعه سازمانی، زوج درمانی، شناخت سبک های يادگيری و سبکهای ارتباطی ترجيحی... (کندی و  کندی ۹، 2004)  

در موارد فردی، تيپ نمای مايرز  بريگز به افراد در شناخت خود کمک می کند. در سازمان ها اين آزمون می تواند در تصميم گيریهای سازنده و سالم، که در آن همه پتانسيل های افراد نقش داشته باشد، به کار رود. تيپ نمای ماير ز بريگز به رغم آنکه شانزده تيپ شخصيتی را مشخص می کند، در مورد اين که کداميک از آنها ارجحيت دارد، قضاوت نمی کند. فقط نشان می دهد که هر شخص توانايی ها و گرايش های مخصوص به خود را دارد. اين آزمون مبتنی بر نظريه  شخصيتی يونگ است که توسط يک مادر و دختر براساس بررسی خصوصيات افراد در زندگی روزانه ساخته شده است (کوپر، ساجينا و کلاين ۱۰، 2001).
خانم بريگز به همراه دخترش مايرز، اقدام به يکی کردن دو ديدگاه تيپ شناسی يونگ و تيپ شناسی خودشان کردند. در دهه ۱۹۴۰ ، مايرز براساس نظريه يونگ و مشاهدات مادر خود، يک آزمون مداد کاغذی تهيه کرد. ازجمله انگيزه های او در اين کار اين بود که به افراد کمک کند تا در مورد خود شناخت بيشتری به دست آورند. هدف ديگر او ياری رساندن به امور جنگ بود تا اين که مشخص شود افراد با تيپ های مختلف در چه موقعيت هايی قرار بگيرند که ارجح باشد و همين باعث شد تا بيست سال از عمر خود را صرف کامل کردن تيپ نمای مايرز بريگز کند (شارف ۱۱ ، 1992).
اين آزمون به چندين زبان ترجمه شده است و برای مواردی چون انتخاب شغل، مشاوره ازدواج، انتخاب رشته تحصيلی و بسياری هدف های ديگر به کار گرفته شده است و به افراد در اين زمينه ها کمک مي  کند (شارف، ۱۹۹۲).
برای اعتباريابی اين پرسش نامه، مايرز مطالعه وسيعی روی دانشجويان پزشکی و پرستاری بيش از ۴۵ دانشکده پزشکی انجام داد. به دليل ضرورت اصلاح نتايج و تحقيقات بيشتر، او دعوت رئيس دانشکده پزشکی آلبانی را پذيرفت و آزمون را به آنجا ارجاع داد (شارف، ۱۹۹۲).
در تيپ نمای مايرز بريگز دو مفهوم اساسی عبارتند از: برونگرايی و درونگرايي۱۲ ( EI) و ادراك قضاوت13 (PJ). اين نظريه به چگونگی درک افراد از محيطشان و قضاوت کردن با اتخاذ تصميم در مورد مشاهداتشان می پردازد. اين نظريه را می توان به ديدگاه فرد از دنيا، که بر دنيای بيرونی (برون گرايی) يا دنيای درونی (درون گرايی) منطبق است، مرتبط کرد.
اينها را می توان الگوهای ترجيحی يا شيوه های مختلفی دانست که افراد ترجيح می دهند براساس آنها تصميم گيری و انتخاب کنند. درواقع، اين نظريه به شيو ه ای که افراد دنيای خويش را مشاهده مي کنند و براساس آن تصميم می گيرند، مربوط است (مايرز، ۱۹۹۳ ؛ به نقل از حسينيان، ۱۳۸۰).
دو شيوه ادراک و قضاوت وجود دارد. شيو ه های متناقض ادراک عبارت اند از: حسی و شهودی؛ ادراک حسی، گرفتن اطلاعات با استفاده از فرايندهای شنوايی، لامسه، چشايی و بويايی است. ادراک شهودی برعکس، ورای فرايندهای حواس به پيش می رود. درواقع منطق يا حس، ادراکِ مستقيم و شهود، ادراکِ غيرمستقيم است. افرادی که حس را برتر می دانند، اساساً مشاهده از راه حواس را در اولويت قرار می دهند (حسينيان، ۱۳۸۰).
دو شيوه متفاوت قضاوت عبارت اند از: احساسی و تفکری. قضاوت احساسی، يک واکنش ذهنی و اغلب در ارتباط با ارزش های خود فرد است. قضاوت تفکری به عينی بودن يک ايده يا رويداد مشاهده شده اشاره می کند (حسينيان، ۱۳۸۰).
در مرحله بعدی دو شيوه ادراک، يعنی حسی و شهودی، و دو شيوه قضاوت، يعنی احساسی و تفکری، با يکديگر در می آميزند و چهار ترکيب دوتايی بدين صورت به وجود می آورند: حسی و احساسی، حس و تفکر، شهودی و احساسی و شهودی و تفکری.
طبق نظريه مايرز (۱۹۹۳)، افراد يکی از اين طبقه ها را ترجيح می دهند. چگونگی ادراک و قضاوت آنها نه تنها بر شيوه زندگی شان تأثير می گذارد، بلکه بر چگونگی تعامل آنان با سايرين مؤثر است. افرادی که از قابليت های تفکری و حسی برای درک رويدادها استفاده می کنند، با آنان که عمدتاً از شهود و احساس استفاده می کنند، بسيار متفاوت اند (حسينيان، (۱۳۸۰).
در مرحله نهايی، هريک از اين چهار ترکيب دوتايی همراه با مفاهيم اساسی نظريه مايرز بريگز يعنی برون گراي درون گرايی و ادراک قضاوت ترکيب شده و شانزده تيپ چهار تايی را تشکيل می دهند. يعنی، يک بار برون گرايی و ادراک و بار ديگر درون گرايی و ادراک در کنار اين ترکيب دوتايی قرار مي گيرند. سپس، برون گرايی و قضاوت و در آخر، درون گرايی و قضاوت در کنار اين چهار ترکيب قرار مي گيرند و شانزده تيپ چهارتايی را تشکيل می دهند  (حسينيان، 1380).
بارتو ۱۴(1998) در پژوهشي به بررسي رابطه بين تيپ های شخصيتی معلمان مدارس دبيرستان با ميزان پيشرفت تحصيلی دانش آموزان در نيوجرسی پرداخت. نتايج نشان دادند که معلمان رياضی که بيشتر تيپ شخصيتی برون گرا، حسی و عقلانی دارند، نسبت به معلمان هنر و زبان خارجی، که بيشتر دارای تيپ شخصيتی درون گرای شهودی احساسی هستند، در پيشرفت دانش آموزان موفق تر عمل می کنند.

تارپ ۱۵( 1992) در مطالعه اي در مورد رابطه بين تيپ شخصيتی و پيشرفت تحصيلی نشان داد که در بين دانشجويان رشته فيزيولوژی انسانی نمرات بالا را دانشجويانی به دست آوردند که صفت درون گرايی و ساختار ذهنی قویتری داشتند. درحالی که برون گراها و تيپ های منعطف، کمترين نمرات را به دست آوردند. اين يافته ها همچنين حاکی از آن است که رجحان حسی اگر با ساختار ذهنی قوی يا درون گرايی همراه باشد، موفقيت تحصيلی بيشتری را در رشته فيزيولوژی ايجاد می کند.

جنتری، ماندور و کاکس ۱۶ (2007 ) آن دسته از ويژگی ها و ترجيحات شخصيتی را که در کارهای مديريتی اختلال ايجاد می کنند، بررسی کردند. آنها نشان دادند که مديران برون گرا بسيار اجتماعی هستند و به محيط کار و کارکنان توجه بيشتری دارند. در مقابل، مديرانی که درون گرا هستند، ممکن است سرد، بی اعتنا و فاقد حساسيت به نظر برسند و توانايی هدايت کارکنان و سازمان را با ديگران نداشته باشند. migna.ir مديران شهودی خلاقتر و مبتکرترند و شيوه های تفکر انتزاعی تری دارند. درحالی که مديران حسی جزئی نگر، واقع بين و سازمان يافته عمل می کنند و به زمان حال توجه بيشتری دارند. مديران احساسی به دليل اين که دلسوزند، می خواهند با ديگران هماهنگی داشته باشند و براساس ارزشهای ديگران تصميم گيری می کنند. اما مديران عقلانی منطقی، تحليلگر و معقول اند و با همه به طور يکسان برخورد می کنند. مديران با ساختار بسيار منظم و سازمان يافته اند و ميل دارند که کارها به سرعت انجام شوند. مديران منعطف، خودانگيخته ترند و معمولاً کارها را در آخرين لحظات به اتمام مي رسانند. در مجموع، به نظر می رسد که آزمون تيپ های شخصيتی مايرز بريگز، جامعترين آزمونی است که می تواند در شناسايی تيپ های شخصيتی دانش آموزان مورد استفاده قرار گيرد. محموديان دهکردی ( ۱۳۸۶ ) اين آزمون را در ايران هنجاريابی کرده است.

برگرفته از : فصلنامه رشد مشاور/ شماره 23 -بهار 1390
-
پي نوشت
۱. کارشناس ارشد مشاوره شغلی
۲. دبير فنی هنرستان
3.Hirsh
4. Atkinson
5. Functional
Psychosis
6. Neurosis
7. Personality Disorders
8. Antisocial Behaviors
9. Kennedy & Kennedy
10. Cooper, Saggino & Kline
11. Sharf
12. Extraversion-Introversion
13. Perception-Judgment
14. Barto
15. Tharp
16. Gentry, Mondore & Cox
-
منـــــابع
۱. اردبيلی، يوسف؛ اصول و فنون راهنمايی و مشاوره در آموزش و پرورش، چاپ سوم، .۱۳۵۲
۲. حسينيان، سيمين؛ معرفی نظريه سنخ نمای مايرز بريگز و کاربرد آن در روابط مشاوره ای و تصميم گيری شغلی، گزارش دومين سمينار انجمن مشاور ه ايران،۱۳۸۰
۳. سياسی، علی اکبر؛ نظريه های مربوط به شخصيت، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۹
۴. شاملو، سعيد؛ مکتب ها و نظريه ها در روان شناسی شخصيت، تهران، انتشارات . رشد، ۱۳۷۷
۵. شولتز، دوان و سيدنی، الن؛ نظريه های شخصيت، مترجم: يحيی سيدمحمدی، . تهران، مؤسسه نشر ويرايش، ۱۳۸۵
۶. شفيع آبادی، عبداله؛ راهنمايی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظريه های انتخاب . شغل، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۱
۷. کريمی، يوسف؛ روان شناسی شخصيت، . تهران، مؤسسه نشر ويرايش، ۱۳۸۰
۸. گنجی، حمزه؛ روان سنجی و مبانی نظری آزمون های روانی، تهران، دانشگاه . پيام نور، ۱۳۷۰
9. Barto, V. A. (1998). The relationship between personality traits of selected New Jersey High school educators and successful academic achievement of at-risk students, Ed. D. Dissertation, Seton Hall University.

10. Cooper, C. Saggino, A. & Kline, P. (2001).A confirmatory factor analysis of the Myers-Briggs Type Indicator, Personality and Individual Differences, 30, 3-9.
. Gentry, W. A., Mondore, S. P., & Cox, B. D. (2007. 11
A study of managerial derailment characteristics and personality preferences,
12.Hirsh, S. K.(1991). Using the myers-Briggs Type Indicator in organizations. Califoia: Consulting Psychologist Press, Inc. 13. Kennedy, R. B., & Kennedy, D. A. (2004).
Using the Myers- Briggs Type Indicator in career counseling, Joual of employment counseling. 41, 38-44.
14. Sharf, R. (1992).
Applying career development theory to counseling. Califoia: Brooks/ Cole Publishing Company. 15. Tharp, G. D. (1992).
Relationship between personality type and achievement in an undergraduate physiology course, American joual of Physiology, ۱۱ 262, 2-30.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 233 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:46

دکتر محمد اسماعیل مطلق یکی از برنامه های مهم اداره ژنتیک این دفتر را برنامه ژنتیک اجتماعی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برنامه ژنتیک اجتماعی بر کاربرد دانش ژنتیک در برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر تک عاملی و چندعاملی تمرکز دارد. اداره ژنتیک به منظور تحقق هدف «کاهش بار ناشی از بیماریهای ارثی و ژنتیکی» بر پایه دو دهه تجربه مدیریت ژنتیک سلامت در کشور، برنامه یکپارچه و جامع ژنتیک اجتماعی را تدوین و در کشور به مورد اجرا گذاشته است.

وی افزود: در سال1390 همگام با تحول علمی و فنی جهانی در حوزه دانش ژنتیک، با طراحی روشهای جدید، نظام شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک متحول شد و با اتخاذ استراتژیهای فراگیر حداکثر بهره برداری از بستر برنامه های موجود سلامت با حداقل افزایش حجم کار برای شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک به عمل آید.

مطلق شناسایی و ارجاع موارد مشکوک و مراقبت موارد تایید شده در معرض خطر ژنتیک، تایید موارد مشکوک ارجاع شده توسط نظام مشاوره ژنتیک (عمومی) و تشخیص بالینی قطعی توسط نظام تخصصی منتخب، فراهم کردن مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی جهت کمک به تشخیص قطعی در سطح دو را بخشی از اقدامات این دفتر در این راستا برشمرد.

وی در خصوص روش شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک در برنامه ژنتیک اجتماعی نیز گفت : مشاوره ژنتیک برای زوجهای جوان در هنگام ازدواج - پیش از بارداری با استفاده از بستر برنامه غربالگری تالاسمی ، غربالگری دوران بارداری: شامل سندرم داون و ناهنجاریهای مادرزادی (نظیر نقص لوله عصبی)، غربالگری در دوران نوزادی و کودکی: شامل بیماری های متابولیک ارثی نظیر (PKU)، غربالگری عامل خطر فامیلی و ارثی بیماریهای غیرواگیر شایع در جمعیت در معرض خطر با استفاده از بستر غربالگری بیماریهای غیرواگیر بخشی از این برنامه هاست.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، طراحی و اجرای ادغام برنامه شناسایی فراگیر موارد در معرض خطر در برنامه های موجود در نظام سلامت، طراحی و استقرار نظام ارجاع مشکوکین به بیماریهای ارثی ژنتیک در سطوح نظام سلامت، تشکیل شبکه کشوری مشاوره ژنتیک؛ ادغام خدمت در سطح 2 نظام سلامت، تشکیل شبکه کشوری تشخیص ژنتیک؛ ادغام خدمت در سطح سه نظام سلامت ،دسترسی به خدمات ژنتیک شامل مشاوره ژنتیک و تشخیص ژنتیک برای همه مردم اعم از روستایی و شهری، طراحی و برنامه ریزی ایجاد سواد پایه ژنتیک در مردم به منظور منطقی و معتدل کردن مطالبات ژنتیک مردم، به عنوان زیرساخت‌های ایجاد شده برای اجرای کامل برنامه ژنتیک اجتماعی را چنین برشمرد.

وی همچنین مهم ترین بیماری های مرتبط با ژنتیک را بیماری های مهم کروموزومی، سندرم داون، ناهنجاریهای مادرزادی، نقص لوله عصبی، بیماریهای خونریزی دهنده ارثی، هموفیلی A و B، بیماریهای خونی ارثی، تالاسمی و سیکل سل، بیماریهای متابولیک ارثی، فنیل کتونوری اعلام کرد و گفت برای کنترل تمام این بیماری های برنامه ریزی شده است.
-
وجود 416 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، مطلق شبکه کشوری مشاوره ژنتیک را شامل 400 پزشک مشاور ژنتیک و 390 کارشناس همکار در قالب تیم های مشاور ژنتیک در 416 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام کرد و افزود: مشاوران از طریق دوره های حضوری و غیرحضوری «آموزش کوتاه مدت مشاوره ژنتیک سلامت برای پزشکان تیم مشاوره ژنتیک» طی 3 فاز آموزشی به مدت یک سال، دانش و مهارت لازم در دو حیطه اصلی «اصول ژنتیک بالینی» و «فن مشاوره» را کسب کرده و آماده ارائه خدمت می شوند. همچنین کارشناسان تیم های مشاوره ژنتیک طی یک دوره آموزشی از راه دور آموزش لازم را کسب می کنند.
وی تصریح کرد: برای عرضه خدمات استاندارد به موارد شناسایی شده، مشاوران ژنتیک مستقر در مراکز بهداشتی درمانی ویژه (برای مشاوره ژنتیک در برنامه های کشوری)، تحت آموزش های برنامه ریزی شده قرار گرفتند تا بتوانند به طیف وسیع و متنوع مطالبات در برنامه های هدف ژنتیک اجتماعی پاسخ دهند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 278 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:46

این بررسی که اخیرا در انگلستان انجام شده نشان می دهد، خوردن انواع غذاهای آماده بخصوص موادی مانند کیک به دلیل سرشار بودن آن از شکر و چربی مصرف کنندگان آن را در معرض انواع بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون ، دیابت ، دردهای مفاصل و عقیم شدن قرار می دهد.

به گزارش دیلی میل، این بررسی برروی شش میلیون شاغل در مناطق مختلف انگلستان انجام شده که ترجیح می دهند بدون داشتن فرصت استراحت و رفع خستگی، وعده غذایی خود را با غذاهای آماده ای مانند کیک پرکنند.
جان باکلی کارشناس مرکز دانشگاه شروزبری در انگلستان می گوید که نشستن در دفتر کار نه تنها عادت های غذایی را دچار تحول کرده بلکه اشتهای افراد به مصرف غذاهای فوری سرشار از قند را افزایش داده است که به نوبه خود موجب بروز بیماریهای مختلف و مرگ افراد در سنین پایین می شود.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 267 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 1:46

-
-
-
-

1- بازی کی از چی خجالت می‌‌کشد؟
هدف: جرأت آموزی، رفع خجالت، حساسیت‌زدایی

قابل اجرا از ۵ سالگی: هر یک از کودکان بیان می‌‌کند که از چه چیزی یا در چه موقعیت‌‌هایی خجالت می‌‌کشد، نوع خجالت هر یک از کودکان روی تابلو نوشته و به بحث گذاشته می‌‌شود و هر کودک با توجه به نوع خجالت در موقعیت نمایشی قرار می‌‌گیرد و تشویق می‌‌شود تا با خجالت خود مبارزه و بر آن غلبه کند.

2- بازی انتخاب شغل
هدف: بررسی علائق و استعدادهای کودک، آینده‌نگری

قابل اجرا از ۵ سالگی:کودکان می‌‌گویند که دوست دارند در آینده چه کاره شوند و درباره علت انتخاب خود و خود شغل اطلاعاتی را به کودکان دیگر می‌‌دهند.

3- بازی دوست داشتن غذاها
هدف: تغییر ذائقه کودکان و گرایش آن‌‌ها به غذاهای مقوی

قابل اجرا از ۳ سالگی:هر یک از کودکان مطرح می‌‌کند که کدام یک از غذاها را بیشتر دوست دارد و از کدام غذا بدش می‌‌آید و یا این که آن غذا را نمی‌خورد. تمامی موارد ثبت می‌‌شود و سپس درباره خواص غذاهای مقوی، سبزیجات و لبنیات برای کودکان توضیح داده می‌‌شود و مثلاً می‌‌گوییم هر کی دوست دارد قوی و زیبا بشود باید این غذا را بخورد، مثل قهرمان کارتون ملوان زبل که با خوردن اسفناج قوی می‌‌شود.

4- بازی مهارت‌‌های زندگی
هدف: آموزش مسائل مختلف، تقویت حافظه، دقت

قابل اجرا از ۵ سالگی: این بازی را می‌‌توان به دو صورت گروهی و انفرادی اجرا کرد‌. می‌‌توان از وسایل پلاستیکی و اسباب بازی برای تقریب بیشتر ذهنی استفاده کرد.کودکان، مهارت‌‌هایی مثل آشپزی، بچه‌داری، باغبانی، خیاطی، ظرف شویی، خانه داری، خرید کردن از مغازه و مواردی از این قبیل را به شکل نمایشی بازی می‌‌کنند. مثلاً یکی نقش آشپز را بازی می‌‌کند و نحوه درست کردن ماکارونی را آموزش می‌‌دهد. هدایت به وسیله افراد گروه و راهنما انجام می‌‌پذیرد.

5- بازی حیوانات
هدف: دوست داشتن حیوانات و پرهیز از آزار حیوانات

قابل اجرا از ۳ سالگی: از بچه‌‌ها می‌‌خواهیم که به ما بگویند کدام حیوان را بیشتر از همه دوست دارند و از کدام حیوان خوششان نمی‌آید. موارد ثبت می‌‌شود و سپس درباره دوست داشتن و محبت کردن به حیوانات و پرهیز از آزار حیوانات برای کودکان صحبت می‌‌شود و با اسباب بازی‌‌های حیوانات، باغ وحشی توسط کودکان ساخته می‌‌شود و غذای هر حیوان و مشخصات آن حیوان به کودک آموزش داده می‌‌شود.

6- بازی دوست داشتن
هدف: محبت به دیگران، آموزش مسائل اجتماعی، پرهیز از کینه ورزی

قابل اجرا از ۳ سالگی: از کودکان می‌‌خواهیم بگویند که چه کسی را بیشتر از همه و چه کسی را کمتر دوست دارند و علت آن را نیز مطرح کنند. موارد ثبت می‌‌شود و سپس در رابطه با دوست داشتن دیگران و محبت کردن صحبت می‌‌شود و دیدگاه منفی کودکان را در رابطه با دیگران تغییر می‌‌دهیم.

7- بازی با عروسک
هدف: بازی‌‌های خلاق، برون فکنی

قابل اجرا از ۳ سالگی: به کودکان دختر عروسک و به کودکان پسر آدمک‌‌های عروسکی مختلف داده و از آن‌‌ها خواسته می‌‌شود که با عروسک‌‌ها به صورت جداگانه هر بازی که دلشان می‌‌خواهد انجام دهند و یا هر حرفی که دلشان می‌‌خواهد به عروسک خود بگویند. حرکات، حالات و محتوای ارتباطات کلامی ثبت و در جلسه بررسی می‌‌شود.

8- بازی دزد و پلیس
هدف: آموزش مسائل اجتماعی، آموزش نقش، تحرک، حساسیت زدایی

قابل اجرا از ۵ سالگی: یکی از بچه‌‌ها نقش دزد را بازی می‌‌کند و دیگری نقش پلیس. این بازی به خصوص برای کودکانی که از دزد می‌‌ترسند مناسب است. دزدی، کار بدی است و دزد، خیلی ترسو است . کسی که نقش پلیس را بازی می‌‌کند باید هدف از وظیفه خود را بیان کند. می‌‌توان برای ایجاد نشاط بیشتر در این بازی از وسایلی مانند چشم بند، دستبند و هفت تیر پلاستیکی استفاده کرد.

9- بازی کشف تغییرات
هدف: افزایش دقت و حافظه

قابل اجرا از ۳ سالگی: از کودکان می‌‌خواهیم وسایل داخل اتاق را به دقت زیر نظر بگیرند و سپس به یکی از بچه‌‌ها می‌‌گوییم از اتاق بیرون برود و جای یکی از اشیای اتاق را تغییر می‌‌دهیم. فرد مورد نظر باید تغییر ایجاد شده را در زمان مقرر حدس بزند این کار می‌‌تواند به صورت گروهی نیز انجام شود به این ترتیب که بچه‌‌ها رو به دیوار می‌‌ایستند و تغییر ایجاد می‌‌شود و سپس هر کدام از بچه‌‌ها زودتر تغییر ایجاد شده را حدس بزند برنده بازی است.

10- بازی حدس بزن کجاست؟
هدف: افزایش دقت، سرعت عمل

قابل اجرا از ۳ سالگی: یک شیء به کودکان نشان داده می‌‌شود مثل یک مهره کوچک که در دست جای می‌‌گیرد و سپس از بچه‌‌ها می‌‌خواهیم که رو به دیوار بایستند و مهره را در یک قسمت از اتاق پنهان می‌‌کنیم و هرکس زودتر جای آن را پیدا کرد برنده است این بازی می‌‌تواند به صورت انفرادی و با احتساب زمان نیز اجرا شود.ی که اجرای آن‌ها ساده باشد به پرورش فکری، شخصیتی و تقویت هوش کودکان کمک می‌کند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 220 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 20:44

معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: شورای ویژه ای در وزارت بهداشت برای پیگیری، تدوین و اجرای این سند شکل گرفته است.
دکتر محمدتقی یمانی در حاشیه همایش دو روزه سلامت روان سالمندان که از دیروز در مشهد آغاز شده است افزود: در قالب برنامه های طرح تحول نظام سلامت در حوزه سالمندان دو برنامه تدوین شده است که شامل برنامه ادغام یافته ارتقای سلامت سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی است.

وی گفت: هم اکنون سالمندان هشت و دو دهم درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که این رقم در مقایسه با سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. یمانی ادامه داد: ایران یکی از پنج کشوری است که رشد جمعیت سالمندی در آن رو به افزایش است به طوری که جمعیت سالمندی در ایران در دو تا سه دهه آینده با توجه به رشد فزاینده آن، 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهد داد و اگر در این خصوص چاره اندیشی نشود با بحران مواجه خواهیم شد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: خشونت علیه سالمندان هم اکنون یکی از مشکلات سلامت روان در بین جمعیت سالمندی ایران است به طوری که حتی بی توجهی به سالمندان یکی از مشکلات در این زمینه محسوب می شود.

دکتر علی اسدی افزود: به طور مثال خانواده ها به مسائل جسمی، درمان و کنترل بیماریهای سالمندان توجه ویژه ای دارند اما به مسائل روحی و روانی آنها توجهی ندارند و به همین دلیل سالمند طرد و دچار افسردگی می شود.
او گفت: در سالهای اخیر توجه به اصلاح سبک زندگی و کیفیت زندگی با اولویت قرار گرفتن حوزه سلامت در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است از این رو محور برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بحث بیمارنگری به سلامت نگری و سلامت محوری تغییر یافته است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 254 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 19:42